Startup – biznes czy styl życia?
Obecnie wydaje się, że każdy młody człowiek chce założyć swój startup. Niewątpliwie jest to temat budzący ogromne zainteresowanie. Samo pojęcie startupu ewoluowało w ostatnim czasie. Kiedyś nowe pomysły biznesowe miały rację bytu wyłącznie wśród doświadczonych już przedsiębiorców. Obecnie stało się na swój sposób stylem życia młodych, ambitnych osób, które chcą pracować na swoim.
Startup to dla wielu osób styl życia! 🙂
Startup to przedsięwzięcie, które zamierza stworzyć nowy produkt lub usługę, których to nie można porównać z innymi istniejącymi na rynku. Inaczej mówiąc – startup to przede wszystkim innowacja, a nie rozwiązanie już istniejące. Tworząc więc koncepcję takiego startupu, ciężko dokładnie oszacować sukces na podstawie analizy innych istniejących podmiotów na rynku.
Wizja bycia swoim własnym szefem i zarządzaniem swoją biznesową karierą bardzo kusi, jednak jak się za to zabrać solidnie?
Jak wejść na rynek, jeśli ma się pomysł na biznes, a nie ma się funduszy?
Startupy to ciekawe rozwiązanie dla tych, którym z jednej strony marzy się własna działalność gospodarcza, z drugiej jednak obawiają się, że ich pomysł na biznes może się nie sprawdzić. Startupy w Polsce mogą być dużą szansą na udany start oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
Dzięki startupom początkujący przedsiębiorca może sporo zyskać. Pozwalają one nawiązać sieć przydatnych kontaktów oraz łatwiej pozyskiwać środki finansowe, niezbędne do rozwijania własnej działalności. Wsparcie z Unii Europejskiej oraz z Powiatowych Urzędów Pracy to kolejna szansa na to, by odnieść sukces.
Jak wystartować?
Startup to wsparcie przede wszystkim dla tych, którzy mają dobry pomysł na własny biznes i zamierzają go zrealizować. Gdy wizja jest już gotowa, należy przystąpić do sporządzenia dobrego biznesplanu oraz przeprowadzenia badania rynku. Bardzo istotne jest też ustalenie, jaką formę ma posiadać dany startup, czy będzie to strona internetowa, mobilna aplikacja, czy też bardziej rozbudowany projekt badawczy.
Musimy pamiętać, że biznes internetowy znacznie różni się od biznesu stacjonarnego. W biznesie stacjonarnym potrzebujemy np. lokalizacji. Ważna jest dobra lokalizacja, gdzie zazwyczaj przechodzi dużo ludzi. W biznesie internetowym natomiast to wygląda zupełnie inaczej, przede wszystkim najważniejszy jest ruch na naszej stronie.
Największym problemem w startupach jest pozyskanie Klientów.
W tym celu można oczywiście wykorzystywać darmowe formy działania, jak publikacje na Facebooku, czy YouTube , bądź wykorzystując możliwości innych Social Media.
W tym przypadku bardzo ważne jest też zbudowanie własnej społeczności. Zanim założymy swój pierwszy startup, zbudujmy listę adresową. Można to robić poprzez aktywne udzielanie się na forach dyskusyjnych, bądź prowadzenie własnego bloga.
Mając społeczność, można zacząć komunikację. Ludzie muszą nas w jakiś sposób poznać, polubić. Wtedy możemy stworzyć własny produkt.
Czy warto zakładać startupy w Polsce?
Założenie Startupu w Polsce na pewno ma sens. W szczególności, jeśli w pierwszej kolejności postaramy się o znalezienie wspólników, którzy będą nas wspierać. Następnie zdecydujemy się na wykorzystanie platform startowych, dzięki którym znacznie łatwiejsze będzie poszukiwanie inwestorów i nasze starania o dofinansowanie okażą się skuteczne.
Inwestor nie zainwestuje bowiem swoich środków w pomysł na biznes, ale jest w stanie zainwestować w pomysł, który jest już zweryfikowany rynkowo. Wypracowanie powtarzalnego modelu, w którym jesteśmy w stanie skutecznie dotrzeć do swoich usługodawców i usługobiorców, jest rynkową weryfikacją pomysłu.