Budowanie wizerunku firmy w internecie
Można śmiało powiedzieć, że wizerunek firmy to jej aktywa. E-wizerunek jest sposobem, w jaki jest ona prezentowana i postrzegana w otoczeniu zewnętrznym, przez klientów. Dodanie litery “e” do słowa wizerunek oznacza, że ta definicja odnosi się do obrazu firmy, który jest tworzony przy pomocy mediów elektronicznych – telewizji, radia i internetu. To od niego zależy, jakie opinie wyrobią sobie ludzie na temat poszczególnych towarów lub usług oferowanych przez przedsiębiorstwo. W przypadku, gdy będą one w głównej mierze pozytywne, przełoży się to na popularność produktów i wzrost zaufania dla działalności firmy.
Silny wizerunek potrafi czasem „czynić cuda”, ułatwia bowiem sprzedaż nawet słabszych produktów, czy usług. To właśnie brak wyraźnego i jasnego dla odbiorców wizerunku może być powodem, dla którego firma z genialnymi produktami i usługami notuje słabe obroty.
„Zaistniałe u odbiorców przekonanie, iż przedsiębiorstwo jest „lepsze niż pozostałe” (lepiej potrafi zaspokajać ich potrzeby i preferencje), staje się impulsem do zachowania lojalności.” J. Altkorn, „Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy”
Optymalną sytuacją jest zatem budowanie pozytywnego, wyraźnego i spójnego wizerunku promującego porządne produkty i usługi.
Silna marka to taka, która jest rozpoznawalna, ma swoje miejsce w świadomości konsumentów wzbudza emocje i szacunek. Istnienie silnej marki jest szczególnie przydatne w czasach online – w czasach, w których wiele branż musi nauczyć się promować swoje produkty i swoje marki przez internet.
Co więcej, silna marka w zderzeniu z hejterem czy niepochlebnym komentarzem na Facebooku, nie musi sama się bronić, bo obronią ją jej fani, odbiorcy, konsumenci. Systematyczna praca nad marką, komunikacja z odbiorcami i budowanie z nimi relacji powinno być zajęciem równie ważnym, co wszystkie pozostałe, na które poświęcamy swój czas i uwagę. Często zdarza się bowiem, że w małych firmach działań marketingowych nie traktuje się w kategorii priorytetów, lecz raczej „jak wystarczy nam czasu, to zrobimy”. Zwykle kończy się niestety tak, że tego czasu brakuje.
Prowadzenie działań reklamowych w odpowiedni sposób, komunikowanie swojej marki, może przyczynić się do tego, że nawet mała, lokalna marka, też może być silna.
Podstawową formą przedstawiania działalności firmy w internecie jest strona WWW. Stanowi ona jak gdyby wirtualną siedzibę firmy, dlatego też, tak jak powinno mieć to miejsce w realu, należy ją prowadzić sposób schludny i przejrzysty. Stosowany szablon oraz zawartość takiego miejsca w sieci, musi być spójna z ogólną polityką wizerunkową firmy.
Musimy zadbać o to, aby firmowa strona była łatwo dostępna, a można to osiągnąć dzięki zastosowaniu prostego, szybko zapadającego w pamięć adresu WWW lub dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.
Co jeszcze? Klient już po trafieniu na nią, powinien spotkać się z estetycznym, przyjaznym dla oka wyglądem i łatwą nawigacją. Ta ostatnia odnosi się do głównie do rozmieszczenia poszczególnych informacji i zakładek. Należy to zrobić w taki sposób, by nie było żadnych kłopotów ze znalezieniem pożądanych przez odbiorców treści.
Drugim elementem oprócz strony WWW jest oczywiście promowanie firmy i budowanie jej wizerunku w mediach społecznościowych.
Budowanie wizerunku w sieci jest kwestią wymagającą czasu i pracy. Można ją zlecić lub realizować samodzielnie.
Musimy jednak zawsze mieć na uwadze to, że pozytywny wizerunek zdecydowanie trudniej jest zbudować, niż stracić.
Dlatego tak ważne jest przestrzeganie podstawowych form udzielania się w sieci takich, jak: kompetentne komentowanie artykułów, kulturalne wypowiedzi, umiejętne zarządzanie kryzysem.
Internet jest współcześnie nieodłącznym narzędziem budowania wizerunku nie tylko firm, ale także poszczególnych osób. Fakt, z jakiej strony pokażemy się w sieci może bowiem przesądzić o tym, czy postrzegani będziemy jako osoba kompetentna i profesjonalna. Warto zatem z rozwagą i pełną świadomością kształtować swój wizerunek w sieci.