Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Jak trafić do mediów ze swoim biznesem?

Wiele firm zastanawia się jak zawalczyć o rozgłos w mediach. Ekstremalne sposoby, to pokusić się na wielki przekręt, a później się nim pochwalić lub też obrazić jakąś znaną publicznie osobę. Ale przecież nie w tym rzecz. 😉 Naszym celem winno być bowiem przedstawienie swojej firmy w pozytywnym świetle, a nie wywoływanie skandalu.

Oto kilka bardziej subtelnych pomysłów na to, jak trafić do mediów.

Informacje prasowe

Informacja prasowa jest rodzajem komunikatu, który najczęściej wykorzystywany jest przez poszczególne redakcje bezpłatnie. Jeśli jednak nie jesteśmy słynnym producentem np. kosmetyków, nie możemy liczyć na to, że ktokolwiek będzie zainteresowany opublikowaniem artykułu o naszych rewelacyjnych produktach lub usłudze. Chyba, że mamy w naszej ofercie coś naprawdę oryginalnego, innowacyjnego. Przygotowując informację prasową o naszych produktach lub usługach, musimy kierować się przede wszystkim interesem czytelnika, a własny pozostawić na boku.

Należy przemyśleć temat i skupić się na tym, co ma największą szansę wzbudzenia zainteresowania odbiorcy. W tekście należy wspomnieć nieco o sobie, o firmie, a jak gdyby przy okazji – o ofercie. Mając gotowy materiał, podejmujemy próby dotarcia z nim do odpowiednich mediów. I tu nieocenione mogą okazać się nasze niezawodne Google.

Jakie więc kroki prowadzą nas do celu?

– ustalenie listy portali, które publikowały materiały o podobnej tematyce,
– bezpośredni kontakt się z tymi portalami, najlepiej z każdą redakcją oddzielnie,
– po wyczerpaniu możliwości kontaktów bezpośrednich, zamieszczenie tekstu z informacjami prasowymi dla dziennikarzy.

Dzięki eksperckim informacjom prasowym, mamy możliwość trafienia do kilku, a być może przy dobrym temacie, nawet do kilkudziesięciu mediów za darmo. Te same publikacje w wersji sponsorowanej kosztowałyby kilka, a czasem nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Należy mieć również na uwadze to, że z najciekawszych informacji prasowych korzystają nie tylko małe portaliki, ale także serwisy typu Interia, Onet, Dziennik, czy WP, a także niektóre czasopisma.

Teksty eksperckie – na wyłączność

Można również spróbować zaproponować mediom przygotowanie materiału eksperckiego na wyłączność. Jeśli uda nam się porozumieć się z redakcją wybranego portalu, że w zamian za aktywny link prowadzący do naszej strony internetowej w stopce, przygotujemy tekst na temat, którym się zajmujemy, to warto taką współpracę podjąć. Korzyść jest wówczas obopólna, ponieważ redakcje mogą w ten sposób otrzymać dodatkowe, unikalne teksty za darmo. My natomiast wzmocnimy swój wizerunek i mamy szansę zaistnieć ze swoją marką.

Zainspiruj media

Jeśli mamy jakiś ciekawy temat, którym chcielibyśmy się podzielić się z innymi, możemy trafić do mediów w jeszcze inny sposób. Niekoniecznie musi to być gotowy tekst, przecież nie każdy potrafi napisać dobry, przyciągający uwagę tekst. Zamiast tego, możemy zgłosić się do dziennikarza wybranej redakcji zajmującego się bliską nam dziedziną, z propozycją ciekawego tematu. Można również
uderzyć np. do radia lub do telewizji śniadaniowej.

Sięgnij po portfel

Jeśli powyższe nasze działania zawiodą, wówczas do poszczególnych mediów można się dostać innym oczywistym sposobem, po prostu zamawiając płatną publikację sponsorowaną. Zaletą artykułów sponsorowanych jest to, że mamy możliwość wyboru konkretnych portali i czasopism, na których najbardziej nam zależy i mieć niemal pewność, że po pierwsze publikacja dojdzie do skutku, a po drugie, że będzie eksponowana przez redakcję.

Nie musimy w tym przypadku ograniczać się w opisie naszej oferty i płynącej z niej korzyści, choć lepiej nie przesadzać w zachwytach nad nią. Co równie ważne, wtedy możemy też liczyć na aktywny link w publikacjach internetowych. Są również i takie media, w których wykupienie reklamy na całą stronę w czasopiśmie skutkuje bonusem w formie kilkustronicowego artykułu, w którym pojawi się wzmianka o naszej firmie.

Współpraca z influencerami

Osoby prowadzące blogi, kanały na YouTube lub konta na Instagramie w dzisiejszych czasach można już traktować jako pełnoprawnych wydawców. Niektórzy dysponują nawet całymi zespołami współpracowników, a zasięgi jakie osiągają, mogą być obiektem zazdrości ze strony tych tradycyjnych mediów.

Współpraca z cenionymi blogerami, instagramerami czy YouTuberami może pomóc naszej firmie w zbudowaniu odpowiedniej rozpoznawalności we właściwej grupie docelowej. Influencer może np. zaprosić nas do podcastu lub odcinka video jako gościa, może zaprezentować nasz produkt w ciekawym kontekście na Instagramie, zamieścić recenzję naszego produktu lub usługi.
Trzeba jednak pamiętać o jednym – współpraca z influencerami o uznanej renomie często może się okazać bardziej kosztowna, niż pakiet działań promocyjnych w znanym portalu internetowym.

Podsumowanie

Oczywiście nie są to wszystkie możliwości zaistnienia w mediach. Jeśli uznamy, że mamy chwytliwy temat, którym możemy się pochwalić, możemy zorganizować konferencję prasową i zaprosić dziennikarzy do swojej firmy. Możemy też wysyłać swoje produkty w formie kreatywnych przesyłek do dziennikarzy i Influencerów.

Przede wszystkim należy stosować jedną zasadę: na szeroko rozumiane media należy patrzyć przychylnym okiem. Jeśli znajdziemy odpowiedni sposób na nawiązanie z nimi pozytywnych relacji, będzie to bardzo pomocne w naszym biznesie.

 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.