Zmiany podatkowe dla leasingu samochodów osobowych już od 1 stycznia 2019 roku
Dnia 14 listopada 2018 roku Prezydent podpisał umowę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to, że od pierwszego stycznia 2019 roku przedsiębiorcy będą mieli ograniczone korzyści podatkowe w przypadku leasingu samochodów osobowych z silnikami spalinowymi i hybrydowymi o wartości powyżej 150 tys. zł i aut elektrycznych o wartości powyżej 225 tys. zł. Niekorzystnie dla przedsiębiorców zmieni się również możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków eksploatacyjnych na samochody używane w sposób mieszany.
Zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy, która zacznie obowiązywać od początku przyszłego roku, w przypadku wykorzystywania samochodu osobowego w sposób mieszany tj. częściowo w celach prowadzonej działalności gospodarczej, a częściowo do celów prywatnych kosztami uzyskania przychodów będzie 75 % wydatków eksploatacyjnych (np. paliwo, serwis, części). Do tej pory ustawodawca nie wprowadził takiego limitu i podatnicy w koszty uzyskania przychodów mogli zaliczać 100 % takich wydatków. W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że „Proponowana regulacja zmierza do przyjęcia – w omawianym zakresie – w ustawach o podatku dochodowym rozwiązań podobnych do funkcjonujących obecnie w podatku od towarów i usług. Zakłada się zatem wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą wszelkie wydatki związane z korzystaniem z samochodu osobowego służącego podatnikowi także do innych celów niż działalność gospodarcza podlegać będą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w wysokości 75% tych wydatków. Możliwość zaliczenia do kosztów 100% takich wydatków dotyczyć będzie tylko wykorzystywania samochodu osobowego wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym podatnik będzie musiał prowadzić ewidencję potwierdzającą wykorzystywanie samochodu osobowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (wykorzystywana będzie w tym zakresie ewidencja stosowana dla celów VAT).”.
Ustawodawca w nowych regulacjach, które mają zacząć obowiązywać od początku 2019 roku wprowadził również limit zaliczania do kosztów uzyskania przychodów opłat z tytułu używania samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Ograniczenie w zaliczaniu opłat z tytułu powyższych umów do kosztów uzyskania przychodów będzie wynosiło 150 tys. zł dla samochodów z silnikami spalinowymi i hybrydowymi oraz 225 tys. zł dla aut elektrycznych. Dla pojazdów droższych niż przewiduje wprowadzony od 2019 roku limit, opłaty z tytułu tych umów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z proporcją ich wartości do kwoty limitu. Stosowanie zasady proporcjonalności będzie polegać na tym, że w przypadku, gdy podatnik weźmie w leasing samochód osobowy z silnikiem spalinowym o wartości 450 000 tys. zł (trzykrotnie droższy niż przewiduje limit), to do kosztów uzyskania przychodów będzie mógł zaliczyć jedynie 1/3 kwoty wydanej na pierwszą wpłatę leasingową i 1/3 każdej kolejnej raty. Wprowadzenie powyższego limitu ustawodawca uzasadnił tym, iż „do tej pory jako samochody „firmowe” powszechnie wykorzystywane są samochody luksusowe, których charakterystyka niejednokrotnie przekracza faktyczne potrzeby przedsiębiorcy związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Charakterystyka ta predysponuje taki pojazd do wykorzystywania zasadniczo również do celów prywatnych. W tym zakresie projekt przewiduje odpowiednie rozciągnięcie ograniczenia stosowanego obecnie do odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego na inne formy korzystania z samochodu osobowego.”.
Należy podkreślić, iż na limit 150 tys. zł będzie się składać zarówno kwota netto jak i podatek od towarów i usług. Oznacza to, że maksymalna wartość netto samochodu osobowego z silnikiem spalinowym lub hybrydowym nie będzie mogła przekroczyć nieco ponad 134 500 zł. Ponadto, jeżeli przedsiębiorca zawrze umowę leasingu do końca 2018 roku, a przedmiot leasingu zostanie mu wydany dopiero w 2019 roku, nie zostanie on objęty powyższym limitem. Jeżeli więc przedsiębiorca zamierza wziąć w leasing samochód o wartości większej niż 150 tys. zł powinien zdecydować się na to jeszcze w tym roku, aby uniknąć niekorzystnych regulacji podatkowych, które zaczną obowiązywać od 2019 roku.
Najważniejsze zmiany dotyczące kosztów uzyskania przychodów w przypadku samochodów osobowych zostały przedstawione w tabeli:
Zasady obowiązujące do końca 2018 roku |
Zasady obowiązujące od początku 2019 roku |
|
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków eksploatacyjnych |
Kosztem uzyskania przychodów jest 100 % wydatków eksploatacyjnych. |
Kosztem uzyskania przychodów będzie 75 % wydatków eksploatacyjnych. |
Wydatki eksploatacyjne w przypadku samochodów wykorzystywanych wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej. |
Kosztem uzyskania przychodów jest 100 % wydatków eksploatacyjnych. |
Kosztem uzyskania przychodów będzie 100 % wydatków eksploatacyjnych. pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (podobnie jak na gruncie ustawy VAT). |
Limit amortyzacji samochodów osobowych |
20 tys. euro dla samochodów innych niż elektryczne |
150 tys. zł dla aut spalinowych i hybrydowych 225 tys. zł dla aut elektrycznych |
Limit w przypadku zaliczania w koszty uzyskania przychodów rat leasingu |
Brak limitu |
150 tys. zł dla aut spalinowych i hybrydowych 225 tys. zł dla aut elektrycznych. Wprowadzenie zasady proporcjonalności dla samochodów przekraczających limit. |