Wystartował mój sklep WWW – i co dalej?
Sklep internetowy to doskonałe miejsce do sprzedaży produktów i usług, które mogą stanowić wsparcie głównego zarobku firmy lub stanowić jej główne źródło dochodu. Kiedy przedsiębiorca podejmuje się realizacji projektu “sklep internetowy”, często skupia swoją uwagę na elementach mniej ważnych, niż te, które realnie wpływają na sprzedaż.
Zatowarowanie, zachwyt na tym co się sprzedaje, wizje sukcesu, mogą spowodować brak koncentracji na tym, co naprawdę skuteczne. Wysokiej jakości towary lub usługi może oferować wielu specjalistów, profesjonalistów oraz ludzi z pasją, ale sprzedają je jedynie Ci, którzy w pierwszej kolejności skupili się na podstawowych elementach. Jak to zrobić, aby po otwarciu sklepu internetowego para nie poszła w gwizdek?
5 kluczowych elementów sukcesu sklepu WWW:
1. Opisy produktów
Gdy jesteśmy w sklepie stacjonarnym, możemy dotknąć i dokładnie obejrzeć interesujący nas przedmiot, a niektóre nawet powąchać (np. kosmetyki). Czasem też zdarza nam się porozmawiać na jego temat ze sprzedawcą. Możemy więc zaangażować w to wiele zmysłów.
Taką rolę powinien w sklepie internetowym spełnić bogaty jego opis. Wszystko, co może stanowić korzyść dla klienta z posiadania danej rzeczy lub skorzystania z usługi, powinno zostać opisane.
Słowa zawarte w opisie (i nie tylko) pomogą również robotom Google ulokować sklep w odpowiednim miejscu w wyszukiwarce, więc gdy będzie ich mało i nie będą odpowiednie, nie będziemy mogli liczyć na klientów z tej najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarki.
Czasem lepiej jest mieć mniej produktów, a za to doskonale opisane. Nie wystarczą same właściwości techniczne, w opisie potrzebne są emocje, obrazy – po to, aby klient mógł z łatwością poczuć się posiadaczem danej rzeczy i jej zapragnąć.
2. Zdjęcia produktów
Drugim równie ważnym elementem są zdjęcia. Nie, to jedno ze strony producenta nie wystarczy. Warto zainwestować w profesjonalną sesję fotograficzną, po to, aby zdjęcia były wysokiej jakości, w atrakcyjnym otoczeniu. Kupujemy oczami, a więc daj swojemu potencjalnemu klientowi kolejne argumenty i poczucie, że musi posiadać Twój produkt!
Zdjęcia Ci bardzo w tym pomogą!
3. Łatwość w dokonaniu zakupu
Najgorsze, co się może zdarzyć to fakt, że klient chce kupić Twój produkt lub usługę (co oznacza, że wykonałeś świetną pracę), ale nie może tego zrobić ze względu na źle skonstruowany, nieprzyjazny, lub co najgorsze – niedziałający formularz zakupu. Nawet najbardziej atrakcyjny wizualnie sklep może się wyłożyć na takich podstawach. Warto więc robić regularne testy i sprawdzać czy wszystko działa prawidłowo i czy ścieżka zakupowa jest prosta i intuicyjna.
4. Regulamin
Sklep WWW potrzebuje solidnego regulamin, który daje podstawy do wszelkich działań pozakupowych – zarówno klientowi, jak i Tobie. Co więcej, istnieją osoby, które żerują na braku lub źle skonstruowanych regulaminach w sklepach WWW, więc nie dawajmy im żadnych powodów, aby to wykorzystali. Zadbaj o to, aby Twój regulamin był aktualny i widoczny.
5. Marketing
Gdy wszystkie powyższe punkty zostaną spełnione, koniecznie zadbaj o to, aby jak najwięcej osób dowiedziało się o Twoim sklepie. Niech nie będzie samotną, bezludną wyspą, o której istnieniu wie tylko kilka osób (Ty i Twoi przyjaciele). Z pomocą przychodzi mnóstwo miejsc, w których możesz się reklamować – Google, Facebook, pozostałe media społecznościowe. Sposobów jest wiele, co nie znaczy, że musisz z nich wszystkich korzystać. Na początku wybierz jedno miejsce i sprawdź, jak działa. Jeśli to właśnie z niego będziesz miał pierwszych zewnętrznych klientów, oznacza to, że warto w nie dalej inwestować.
Najlepiej sprzedające sklepy WWW to takie, na które właściciel patrzy oczami potencjalnych i obecnych klientów. Analizuje, czego pragną, jakie mają oczekiwania i przyzwyczajenia zakupowe. Potrafi ich przyciągać poprzez dobry marketing. Daje im rozwiązania i sposoby, które są dla nich przyjazne i sprawiają, że czują się bezpiecznie.