Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Współpraca pracodawca-pracownik w warunkach pandemii

COVID-19 niewątpliwie trwale wpłynął na podejście do pracy, jej roli w życiu i stylu jej wykonywania. Pandemia zmieniła większość naszych postaw i preferencji zawodowych, stawiając przed pracodawcami nowe wyzwania.

W realiach koronawirusowych, firmy musiały dokonać modyfikacji sposobu działania do zaistniałych warunków i wypracować takie modele współpracy na linii pracodawca – pracownik, które sprawdzą się zarówno w tych nietypowych czasach, jak i w okresie po pandemii. Musimy być bowiem świadomi, że wielkie zmiany, do jakich doszło, pozostaną z nami na zawsze, nawet jeśli pojawi się możliwość powrotu do “starego” trybu pracy.

Jak wygląda to obecnie, gdy z powodu pandemii firmy musiały odnaleźć się w zupełnie nowych realiach?

Większość pracowników, właściwie z dnia na dzień, musiała przeformułować swój dotychczasowy tryb pracy. Wielu zatrudnionych musiało odnaleźć się w nieznanym dotąd systemie pracy zdalnej i to w obecności współdomowników, w tym często dzieci.

Dla wybranych grup firmy musiały błyskawicznie przeprowadzać szkolenia z dostępnych już na szczęście, rozwiązań technologicznych. Dostosowanie się do zupełnie innego trybu pracy było wyzwaniem także dla działów sprzedaży czy marketingu, w których to ze względu na obostrzenia pandemiczne, wykonywanie zadań w standardowej formie nie było możliwe. Dodatkowo wszystkim tym działaniom towarzyszył lęk spowodowany szerzeniem się wirusa.

Poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji mocno zachwiało się w posadach, co miało ogromny wpływ na samopoczucie pracowników.

Należało więc wdrożyć wiele dodatkowych działań, którymi trzeba było ich wesprzeć, takich jak: zapewnienie odpowiednich narzędzi umożliwiających pracę zdalną oraz zapewnienie bezpiecznego wykonywania pracy w biurze przez tych, którzy chcieli lub ze względu na specyfikę pracy, musieli kontynuować pracę w takim systemie. Ważnym działaniem było również umożliwienie pracownikom dostępu do szkoleń online, usług personalnych asystentów, dofinansowanie do przedszkoli, czy zapewnienie wysokiej jakości sprzętu służbowego.

Praca zdalna się sprawdziła!

Wielki test pracy zdalnej, wymuszonej przez wybuch pandemii, w wielu branżach wypadł zaskakująco pozytywnie. Zdecydowana większość pracowników chce pracować przynajmniej częściowo zdalnie po opanowaniu pandemii. Z drugiej strony, tylko niewielu pracowników chciałoby wykonywać 100% etatu spoza biura.
Przeprowadzane systematycznie badania respondentów pracujących zdalnie wykazują, że model zdalnego wykonywania obowiązków pozwolił im bardziej docenić możliwość przychodzenia do pracy i bezpośrednich spotkań ze współpracownikami.

Firmowa siedziba odgrywa bowiem dużą rolę kulturotwórczą i integracyjną. Można prognozować, że biura stopniowo będą ewoluować w stronę miejsc dedykowanych aktywnej pracy zespołowej, organizacji spotkań projektowych i budowaniu więzi między współpracownikami. Rzadziej niż w okresie sprzed pandemii, będą służyć jako przestrzeń traktowana wyłącznie jako miejsce indywidualnej, codziennej pracy w stale wyznaczonym miejscu.

Idealny pracodawca, szczególnie w tych trudnych czasach, docenia wkład pracowników w rozwijanie firmy oraz w promowanie wartości i kultury organizacyjnej.

Charakteryzuje się także silną pozycją na rynku, pozwalającą na poczucie stabilności zatrudnienia oraz zapewniającą gwarancję różnych benefitów pracowniczych, takich jak opieka medyczna, ubezpieczenia, czy też programy wsparcia i rozwoju. Podsumowując, w relacji pracodawca-pracownik jednymi z najważniejszych kwestii są zaufanie i szacunek, które przynoszą korzyści obu stronom. Przy zachowaniu takich właśnie wartości, pracownicy będą wykonywać swoje obowiązki jak najlepiej i jak najbardziej efektywnie.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.