SXO – co to jest?
SXO, czyli Search Experience Optimization. Niektórzy twierdzą, że jest to następca SEO i odpowiedź na zmiany, jakie zachodzą w wyszukiwarkach. Jest to zapewne nowy standard w branży, którego nie można traktować jako trend przejściowy w marketingu, lecz jako wyższy poziom pozycjonowania.
Jest to zdecydowanie inne, nowe spojrzenie na promocję serwisów internetowych. Klasyczne SEO skupia się bowiem stricte na wyszukiwarce. W SXO natomiast, najważniejsze jest pozytywne doświadczenie użytkownika, czyli tzw. User Experience (UX), związane z korzystaniem z witryny.
SXO, to działania, których celem jest osiągnięcie jak najlepszej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, obejmujące w szczególności:
- przyciągnięcie użytkownika na stronę,
- dostarczenie użytkownikowi adekwatnej i wartościowej treści,
- zachęcenie go do pożądanego działania, tj. do zakupu.
Większość firm, którym zależy w znalezieniu się w TOP 10 na liście Google oraz znacznym zwiększeniu ruchu na stronie, inwestuje w pozycjonowanie. Osiągnięcie tego celu może zapewnić SEO, ale w procesie sprzedażowym chodzi o coś więcej, to jest w zasadzie dopiero początek tego działania. I tutaj właśnie wkraczają elementy SXO.
Jakie korzyści może mieć firma z SXO?
– większa ilość lojalnych klientów, o których warto powalczyć, bo to właśnie ci konsumenci wydają średnio o ponad 30% więcej niż klienci nowo pozyskani.
– większy, jakościowy ruch z wyszukiwania – optymalizacja SXO przyczyni się do tego, że stronę będzie odwiedzać więcej użytkowników, którzy z pewnością nie trafili tu przypadkowo.
– wzrost wskaźnik konwersji – dobrze przeprowadzona, kompleksowa strategia SXO sprawi, że konwersja w szybkim tempie wzrośnie; dużą rolę w SXO odgrywają w analityka, testowanie rozwiązań, badanie zachowania użytkowników.
Zatem dla SXO, kluczowe jest zrozumienie użytkownika, analiza i wyciąganie wniosków z jego postepowania, a więc:
– dlaczego trafił on na daną stronę,
– czego szukał,
– co robił,
– jakie pytanie mógł zadać?
Umożliwia to podjęcie pewnych działań, które ułatwią zrozumienie jego intencji. W efekcie końcowym, pozwala to targetować działania do konkretnych grup odbiorców. Użytkownicy otrzymują lepiej dopasowane wyniki zapytań, a serwis odnosi korzyści z bardziej wartościowego i lepiej konwertującego ruchu. Analityka dostarcza również firmie się wskazówki do wprowadzania korzystnych zmian na stronie.
Podsumowanie
Liczne zmiany wprowadzane przez Google, skłoniły część właścicieli witryn do przeanalizowania dotychczasowych działań w zakresie SEO i stawianie na rozwój modelu SXO. Ci, którzy jeszcze tego nie zrobili, nie mają innego wyjścia, jak szybko się do tego przystosować, nie ma bowiem innej sensownej alternatywy.
Wszystko wskazuje więc na to, że kompleksowa obsługa SXO znacznie uzpełni i wzmocni klasyczne metody pozycjonowania SEO.