Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Świąteczne prezenty dla kontrahentów- skutki podatkowe związane z kosztami uzyskania przychodu

Rozpoczął się grudzień, a to oznacza że do świąt pozostało coraz mniej czasu. Jest to szczególny okres w roku, gdzie wielu przedsiębiorców chcąc zwieńczyć kolejny okres współpracy wręcza prezenty stałym kontrahentom. Jednak, czy zakupienie i przekazanie takiego podarunku daje możliwość przedsiębiorcy zaliczenia poniesionego na niego wydatku do kosztów uzyskania przychodu? W niniejszym wpisie zastanowimy się, co ma znaczenie przy przekazaniu prezentu kontrahentowi?

Reklama, czy reprezentacja…

Zagadnienie to było wielokrotnie badane przez organy podatkowe. Istotne znaczenie ma to, czy w momencie przekazywania upominku mamy do czynienia z reklamą czy wydatkami na reprezentację. Co do zasady wydatki na nabycie upominków, które nie mają na celu promowania spółki ani jej wyrobów, przeznaczone do określonej grupy podmiotów (kontrahenci, partnerzy handlowi, doradcy), wręczane w okolicznościach np. Świąt Bożego Narodzenia, wypełniają znamiona reprezentacji i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT”.

Wartość prezentu…

Istotne znaczenie dla zakwalifikowania podarunku do wydatków na cele reklamowe lub reprezentacyjne ma wartość prezentu. Aby ustalić, czy wartość ta nie jest zbyt wysoka należy wziąć pod uwagę szczególe czynniki takie jak na przykład rodzaj prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej, krąg obdarowanych osób oraz okoliczności, w których prezenty zostały wręczone. Ustalenie powyższych kwestii jest istotne ze względu na fakt, że ustawodawca nie określił maksymalnej kwoty, za jaką można kupić kontrahentowi prezent (zob. Interpretację Indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 marca 2010 roku, nr IPPB5/423-857/09-2/AM).

Logo firmy…

Zarówno wartość przekazywanych upominków, jak i obecność logo mają znaczenie dla oceny, czy mamy do czynienia z reklamą, czy reprezentacją. Przekazywanie kontrahentom gadżetów z logo firmy, nie ma bowiem charakteru reprezentacyjnego. Obecność tego typu przedmiotów w sferze biznesowej jest w dzisiejszych czasach bardzo powszechna i nie jest już dla nikogo żadnym zaskoczeniem. Dlatego nie można mówić o tym, że wręczenie upominku o niewielkiej wartości, który ponadto jest oznaczony logo firmy służy celom jej reprezentacji. Oznacza to, że prezent spełniający powyższe przesłanki może być bez żadnego ryzyka podatkowego zaliczony przez przedsiębiorcę do kosztów uzyskania przychodów. Powyższe znajduje swoje potwierdzenie również w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 października 2017 roku , sygn. II FSK 2538/15 skład orzekający stwierdził, że „Zarówno wartość przekazywanych upominków, jak i obecność logo mają znaczenie dla oceny, czy mamy do czynienia z reklamą, czy z reprezentacją.” oraz „W tej mierze należy jednak podzielić, co do zasady, stanowisko Ministra Finansów, że mając na uwadze dość szeroki przedział wydatków od kilku do kilkuset złotych, istnieje niewątpliwa różnica pomiędzy materiałem reklamowym z logo firmy o wartości kilku złotych, a takim przedmiotem o wartości kilkuset złotych. O ile zatem w tym pierwszym przypadku nie ma wątpliwości, że przekazany został upominek spełniający funkcje reklamową, tak nie można tego powiedzieć o tym drugim przypadku.”.

 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.