Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Skuteczna współpraca w zespole – jak to zrobić?

Rozwijająca się firma potrzebuje w pewnym momencie zatrudniać specjalistów, którzy będą musieli umieć się ze sobą skutecznie dogadywać w celu osiągania zakładanych celów. Skuteczna współpraca w zespole zakłada przede wszystkim sprawną komunikację, bieżący dostęp do niezbędnych informacji, a także wzajemny szacunek.

Zespół działa jak jeden mechanizm, w którym jednostkowe działania przekładają się na rezultaty pracy całej grupy. Niezwykle ważne zatem jest takie postępowanie, aby starać się wytworzyć w grupie atmosferę wzajemnej akceptacji, tolerancji i zaangażowania w pracę. Równie istotna jest w tych działaniach postawa lidera, którego jednym z głównych zadań jest motywowanie współpracowników do pracy oraz dbałość o ich integrację.

Można to osiągnąć poprzez okazywanie chęci udzielania pomocy w sytuacjach stresowych, docenianie zarówno pojedynczych jednostek, jak i całej grupy. Priorytetowe znaczenie ma umiejętność tworzenia klimatu otwartości i zaufania, gdyż pomaga to w trafnym diagnozowaniu i rozwiązywaniu konfliktów.

Tam, gdzie jest zaufanie, są rezultaty

Rolą lidera jest również pilnowanie terminów i skuteczności realizacji celu przez zespół, dbałość o odpowiedni przepływ danych, rozwiązywanie bieżących konfliktów i problemów. W zależności od modelu współpracy w zespole to właśnie lider – samodzielnie lub z pomocą innych członków zespołu – ustala normy obowiązujące w zespole: sposób komunikacji, ramy czasowe wykonania poszczególnych zadań, odpowiedzialności przypisane do stanowisk itd.

Zespół tworzą ludzie o rozmaitych zdolnościach i nawykach komunikacyjnych, dlatego też ważne jest stosowanie kilku prostych zasad. Należą do nich:

• szacunek dla ludzi o różnych osobowościach i posiadanej przez nich wiedzy;

• asertywność;

• umiejętność właściwego posługiwania się danymi;

• zdolność aktywnego słuchania;

• dostrzeganie w sobie nawzajem naszych atutów, zalet, które pomagają nam w codziennej pracy.

 

Najważniejszymi korzyściami współpracy w grupie są:

• zdecydowanie lepsza wydajność i efektywność pracy;

• znacznie większa liczba kreatywnych rozwiązań;

• możliwość skorzystania z rozmaitych doświadczeń i umiejętności jej członków;

• podział odpowiedzialności na poszczególnych członków zespołu;

• wzmacnianie więzi międzyludzkich;

• możliwość realizacji zadań na większą niż dotychczas skalę.

Reasumując, można stwierdzić, że zespołowe rozwiązywanie problemów przeważnie przynosi znacznie lepsze rezultaty niż rozwiązania indywidualne.