Księgowość, prawo, doradztwo, networking

ROPO i odwrócone ROPO – czym są te zjawiska i co oznaczają dla sprzedawców?

Dostęp do informacji na temat produktów, opinii o nich i ich cenach, jest w dzisiejszych czasach łatwy, jak nigdy dotąd. Konsumenci prawie zawsze mają przy sobie smartfona, dzięki czemu mogą szybko sprawdzić informacje na temat produktu, który ich interesuje i porównać jego ceny w różnych sklepach internetowych.

Na czym więc polega dokonywanie zakupów w modelu ROPO (research online, purchase offline)?

Znaczny wzrost tego typu zakupów spowodowany jest przez dużo większą, niż dotychczas, popularność mediów społecznościowych oraz platform aukcyjnych i porównywarek cenowych. W sieci konsumenci mają możliwość niczym nieskrępowanego poszukiwania danych produktów oraz wymianą informacji na ich temat.

ROPO to bardzo częste zachowanie konsumenckie, polegające na tym, że klienci w pierwszej kolejności sprawdzają informacje na temat danego produktu w sieci, a następnie dokonują zakupu w sklepie stacjonarnym.

Efekt ROPO określany jest również jako:
– research online, buy offline,
– online-to-store,
– webrooming, który jest odwrotnością showroomingu, tj. kupowania towarów w sieci, po zapoznaniu się z nimi w sklepie stacjonarnym.

W praktyce wygląda to tak, że klient udaje się do sklepu stacjonarnego, znajduje produkt, który go interesuje i sprawdza opinie na jego temat i ceny w sieci. Zdarza się, że klienci wykorzystują w tym celu porównywarki zakupowe, na przykład Ceneo. Często taki research dokonywany jest jeszcze przed wizytą w sklepie.

A odwrócone ROPO? Co to właściwie jest?

Reverse-ROPO (odwrócony efekt ROPO) oznacza zapoznanie się z produktem w sklepie stacjonarnym, a następnie jego zakup online (research offline, purchase online). Zasadnicza przyczyna takiego zachowania jest całkiem prozaiczna i zrozumiała, gdyż wielu sprzedawców ma w swoich sklepach internetowych niższe ceny. W takiej sytuacji klient może zapoznać się z towarem w sklepie stacjonarnym i upewnić się, że spełnia on jego oczekiwania, a następnie kupić go w niższej cenie online.

ROPO czy odwrócone ROPO? Co jest bardziej popularne?

Odpowiedź zależy od wielu czynników, w tym przede wszystkim od kategorii produktów, jakie poszczególne sklepy internetowe oferują. Bardzo ważne jest więc ustalenie, gdzie konsumenci szukają informacji na temat produktów – w sieci, czy w sklepach stacjonarnych?
Z przeprowadzonych badań wynika, że klienci szukają takich inspiracji głównie w sieci. Konsumenci poszukujący dobrych gatunkowo produktów w konkurencyjnych cenach, decydują się na obejrzenie lub sprawdzenie ich wyglądu, funkcjonalności i innych istotnych z ich punktu widzenia cech w sklepie tradycyjnym i zakup tych produktów przez internet. Zakupy w internecie stanowią więc o wiele łatwiejszy i, co najważniejsze, bardziej dogodny sposób zaopatrywania się w dobra.

Podsumowanie

Efekt ROPO i odwróconego ROPO jest już na stałe obecny w naszej rzeczywistości, tym bardziej, że wartość rynku e-commerce dynamicznie wzrasta. Ponadto większość badań dotyczących zachowań dzisiejszych konsumentów, a tym samym ich przyzwyczajeń zakupowych wskazuje na to, że to właśnie zakupy online są przyszłością dla wielu sprzedawców. Optymalnym rozwiązaniem, mogącym stanowić klucz do sukcesu wielu firm, jest połączenie wielu kanałów sprzedaży, czyli świata online (sklepy internetowe) i offline (stacjonarne placówki).

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.