Księgowość, prawo, doradztwo, networking

RODO jako narzędzie mające na celu wyeliminowanie konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych?

Ochrona danych osobowych, to w dobie cyfryzacji bardzo ważne zagadnienie. Wiele firm technologicznych wprowadza rozwiązania mające na celu ochronę użytkowników ich aplikacji, systemów i programów przed niekontrolowanym udostępnieniem danych osobowych. Oczywiście przestrzeganie RODO w biznesie ma fundamentalne znaczenie, jednak należy mieć na uwadze fakt, że prowadzenie działalności opiera się na całej siatce przepisów i zasad. Jedną z nich jest między innymi uczciwa konkurencja.

Wszczęcie postępowania w sprawie Apple

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie Apple. Sprawa dotyczy wprowadzonych przez firmę nowych zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach z systemem: iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszych wersji. Jednocześnie wskazano, że postępowanie jest toczone w sprawie, a nie przeciwko jakiemukolwiek podmiotowi.

Nowe zasady RODO w Apple mogą mieć wpływ na nieuczciwą konkurencję

Zgodnie z nowymi zasadami polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych wprowadzonymi przez Apple, rozszerzono obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. Warto w tym miejscu wskazać, że wiele aplikacji ma dostęp do danych naszych wyszukiwarek i na ich podstawie wyświetla nam między innymi spersonalizowane reklamy. Informacje o naszej aktywności w sieci mogą zbierać i przekazywać innym podmiotom zarówno sami twórcy aplikacji, jak i autorzy systemów operacyjnych, na których korzystamy z tych aplikacji.

Przez wprowadzone przez Apple zmiany w polityce prywatności i przetwarzaniu danych osobowych pojawiła się obawa, że w urządzeniach na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczono możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm.

Zmiany w RODO mogą służyć do promocji własnej usługi reklamowej

Jak wskazał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny „Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym.”. Warto wskazać, że Apple ruszyło niedawno z nową usługą reklamową Apple Search Ads, która umożliwia promowanie aplikacji mobilnych w płatnych wynikach wyszukiwarki w AppStore. Działania dokonane przez Apple nie eliminują możliwości zbierania informacji o użytkowniku przez inne aplikacje w celu spersonalizowania wyświetlających się reklam, ale mocno je ograniczają. Powyższe, w powiązaniu z pojawieniem się usługi Apple Search Ads może wg Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów naruszać reguły konkurencji.

Wykorzystanie RODO do eliminacji konkurencji

Jak już wskazaliśmy na wstępie, ochrona danych osobowych to bardzo ważne zagadnienie, a przestrzeganie RODO w biznesie ma fundamentalne znaczenie. Działania na rynku muszą być też podejmowane z poszanowaniem konkurencji. Trudno wartościować, które przepisy –RODO, czy te dotyczące uczciwej konkurencji- mają większe znaczenie. Jedno jest pewne- przedsiębiorcy mają obowiązek chronić dane osobowe swoich klientów i pracowników mając na uwadze poszanowanie do innych gałęzi prawa. Nie powinno się używać przepisów RODO do celów innych niż ochrona danych osobowych osób fizycznych.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.