RODO jako narzędzie mające na celu wyeliminowanie konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych?
Ochrona danych osobowych, to w dobie cyfryzacji bardzo ważne zagadnienie. Wiele firm technologicznych wprowadza rozwiązania mające na celu ochronę użytkowników ich aplikacji, systemów i programów przed niekontrolowanym udostępnieniem danych osobowych. Oczywiście przestrzeganie RODO w biznesie ma fundamentalne znaczenie, jednak należy mieć na uwadze fakt, że prowadzenie działalności opiera się na całej siatce przepisów i zasad. Jedną z nich jest między innymi uczciwa konkurencja.
Wszczęcie postępowania w sprawie Apple
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie Apple. Sprawa dotyczy wprowadzonych przez firmę nowych zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach z systemem: iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszych wersji. Jednocześnie wskazano, że postępowanie jest toczone w sprawie, a nie przeciwko jakiemukolwiek podmiotowi.
Nowe zasady RODO w Apple mogą mieć wpływ na nieuczciwą konkurencję
Zgodnie z nowymi zasadami polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych wprowadzonymi przez Apple, rozszerzono obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. Warto w tym miejscu wskazać, że wiele aplikacji ma dostęp do danych naszych wyszukiwarek i na ich podstawie wyświetla nam między innymi spersonalizowane reklamy. Informacje o naszej aktywności w sieci mogą zbierać i przekazywać innym podmiotom zarówno sami twórcy aplikacji, jak i autorzy systemów operacyjnych, na których korzystamy z tych aplikacji.
Przez wprowadzone przez Apple zmiany w polityce prywatności i przetwarzaniu danych osobowych pojawiła się obawa, że w urządzeniach na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczono możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm.
Zmiany w RODO mogą służyć do promocji własnej usługi reklamowej
Jak wskazał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny „Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym.”. Warto wskazać, że Apple ruszyło niedawno z nową usługą reklamową Apple Search Ads, która umożliwia promowanie aplikacji mobilnych w płatnych wynikach wyszukiwarki w AppStore. Działania dokonane przez Apple nie eliminują możliwości zbierania informacji o użytkowniku przez inne aplikacje w celu spersonalizowania wyświetlających się reklam, ale mocno je ograniczają. Powyższe, w powiązaniu z pojawieniem się usługi Apple Search Ads może wg Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów naruszać reguły konkurencji.
Wykorzystanie RODO do eliminacji konkurencji
Jak już wskazaliśmy na wstępie, ochrona danych osobowych to bardzo ważne zagadnienie, a przestrzeganie RODO w biznesie ma fundamentalne znaczenie. Działania na rynku muszą być też podejmowane z poszanowaniem konkurencji. Trudno wartościować, które przepisy –RODO, czy te dotyczące uczciwej konkurencji- mają większe znaczenie. Jedno jest pewne- przedsiębiorcy mają obowiązek chronić dane osobowe swoich klientów i pracowników mając na uwadze poszanowanie do innych gałęzi prawa. Nie powinno się używać przepisów RODO do celów innych niż ochrona danych osobowych osób fizycznych.