Księgowość, prawo, doradztwo, networking

RODO- bezpieczeństwo danych Twoich i Twojej firmy w social mediach

Coraz częściej dochodzi do wycieku danych osobowych z dużych platform internetowych zwanych potocznie social mediami. W ostatnich dniach głośno było o wycieku danych osobowych z Facebooka. Wśród 533 mln osób, których dane wyciekły z Facebooka znalazło się 2,7 mln Polaków. Facebook to jednak nie tylko portal, gdzie swoje profile posiadają indywidualni użytkownicy, ale też miejsce, w którym wiele firm za pośrednictwem fanpage promuje swoje produkty, usługi lub wydarzenia.

Istotna wysoka świadomość użytkowników

Jak wskazuje Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych bezpieczeństwo danych osobowych użytkowników korzystających z zasobów Internetu zależy również od poziomu ich świadomości na temat zagrożeń płynących z sieci podczas korzystania z niej.

Zasady, którymi należy się kierować, aby zminimalizować ryzyka związane z korzystaniem z mediów społecznościowych

W najnowszej publikacji na stronie UODO, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wskazał rozwiązania, które mają na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z korzystaniem z social mediów. Zgodnie z jego wytycznymi użytkownicy powinni:
-stosować silne hasło – można w tym celu posłużyć się generatorem haseł;
-stosować dwuetapowe logowanie – najpierw podajemy login i hasło, a później potwierdzamy logowanie zewnętrznym tokenem. Zastosowanie takiego klucza sprzętowego skutecznie zabezpieczy przed atakami hakerskimi (phishingiem, przechwytywaniem sesji czy wyłudzeniem danych). Ponadto token nie zadziała podczas logowania na fałszywej stronie;
-nie logować się na nieznanych urządzeniach;
-stosować różne hasła do różnych portali i systemów, w czym może pomóc nam manager haseł;
-nie korzystać z niezaufanego połączenia internetowego (publiczne hot spoty);
-ograniczyć uprawnienia aplikacji do logowania za pomocą konta w portalu społecznościowego.

Jak reagować w przypadku podejrzenia wycieku danych osobowych?

Dane osobowe są w dzisiejszej rzeczywistości bardzo pożądanym i cennym towarem. Wyżej wskazane rozwiązania mające na celu minimalizację ich wycieku nie zawsze będą stuprocentowym zabezpieczeniem. Dlatego też Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych określił również uproszczoną procedurę postępowania w przypadku podejrzenia wycieku danych osobowych z portalu społecznościowego. Zgodnie z jego wytycznymi należy:
-bezwzględnie, najszybciej jak to możliwe, zmienić hasło przy zachowaniu zasad tworzenia złożonego hasła,
-zachować szczególną ostrożność przed atakami phishingowymi. Ataki te mogą się nasilić po wycieku danych kontaktowych (e-mail). Pod żadnym pozorem nie używajmy odnośników znajdujących się w otrzymanej poczcie, w szczególności w korespondencji niezamówionej lub pochodzącej od nieznanych osób, instytucji i firm,
-zachować ostrożność przed atakami socjotechnicznymi, przeprowadzanymi przy użyciu telefonu. Potencjalny hacker może wykorzystać przechwycone z portalu społecznościowego dane, podczas na przykład rozmowy telefonicznej z ofiarą ataku uwierzytelnić się, a następnie zdobyć bezpośrednio dalsze informacje, w tym dostęp do systemów lub urządzeń użytkownika.

 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.