Real-time marketing w małej firmie – jak to działa?
Real Time Marketing, czyli marketing w czasie rzeczywistym, to według ekspertów najbardziej rewolucyjna zmiana w marketingu, z jaką mamy do czynienia w ostatnim czasie. Real Time Marketing jest to strategia marketingowa polegająca na prowadzeniu działań marketingowych na bieżąco, czyli niezwłoczne reagowanie na zmienne zachowania i postawy klientów oraz wydarzenia, które towarzyszą tym zmianom. Dotyczy to zarówno rzeczy niespodziewanych (jak wypowiedzi polityków, sytuacje w sporcie), jak i świąt i innych zdarzeń, o których było wiadomo wcześniej. Ta nowa strategia marketingowa pozwalająca wykorzystywać najnowsze i aktualne głośne wydarzenia, globalne przyczynia się w znacznym stopniu do promocji naszej marki.
Co można wykorzystywać jako RTM?
Sytuacje niecodzienne, nieszablonowe, czy głośne, możemy wykorzystać w promocji naszej marki na kilka sposobów, tworząc np. adekwatną promocję, spot reklamowy czy posta w social mediach.
Istotą real-time marketingu jest również błyskawiczne zareagowanie na daną sytuację i opublikowanie odpowiedniego materiału w krótkim czasie od wystąpienia tego wydarzenia.
Głośne wydarzenia należy dobrać do odpowiedniej formy lub formę do wydarzenia w zależności od tego, na jakim elemencie najbardziej nam zależy. Na tym etapie musimy również zastanowić się nad samym pomysłem wykorzystania danego wydarzenia oraz połączeniem wydarzenia z naszą reklamą. Stworzenie materiału promocyjnego będzie ostatnim krokiem, który może być najtrudniejszy z technicznego punktu widzenia.
Real-time marketing na ogół możemy tworzyć samodzielnie, można też skorzystać z pomocy agencji marketingowych. Jeśli zależy nam na profesjonalnym podejściu, warto skorzystać z doświadczenia agencji, która wykonywała już tego typu akcje promocyjne.
Jak samodzielnie realizować real-time marketing?
Real-time marketing możemy wykonywać nawet przy niewielkim budżecie przeznaczonym na promocję oraz oferować go zarówno nowym klientom w celu ich pozyskania lub obecnym w celu poprawiania naszego wizerunku. Do plusów można zaliczyć oryginalną formę, która będzie wzbudzała z pewnością wiele emocji i zainteresowania.
Gdy materiał real-time marketingowy jest już gotowy, możemy przejść do wykonania promocji. W zależności od wybranej formy promocji , możemy opublikować promocyjne oferty w sklepie internetowym, powiadomić o niej klientów, opublikować materiał w social mediach, uruchomić reklamę na Facebooku czy Google, lub postarać się o viralowe rozprzestrzenianie grafiki.
Z taktyki real-time marketingu może skorzystać każdy, niezależnie od tego, czy jest to duża firma, czy osoba prywatna. Ten sposób promocji będzie tak samo skuteczny zarówno w przypadku promocji dużej marki, jak i lokalnego biznesu.
Real-time marketing sprawdzi się też idealnie w różnych formach niezależnie od tego, czy nawiązanie będzie dotyczyło obniżki cen i promocji, czy też reklamy wyemitowanej graficznie.
Prawidłowo przeprowadzone działania z zakresu real-time marketingu mogą stać się dla firmy wręcz zbawienne w skutkach. Przede wszystkim pozwalają eliminować dystans między marką i klientem, wzmacniają pozytywny wizerunek i tworzą dobre skojarzenia. Ale to nie wszystko – RTM wpływa również na wielkość sprzedaży – w 7 na 10 przypadków doprowadzając do jej wzrostu.