Psychologia sprzedaży – skomplikowana czy prosta?
Zgodnie z definicją, sprzedaż to czynności organizacyjne, techniczne, prawne i finansowe związane z odpłatnym dostarczeniem dóbr lub usług.
Procesy sprzedaży stanowią jeden z najistotniejszych elementów gospodarki rynkowej i zachodzą na różnych szczeblach: instytucjonalnych i prywatnych. Pomimo tak ogromnego znaczenia, zagadnienia związane z procesami sprzedażowymi niestety nie są przedmiotem kształcenia na poziomie gimnazjum, liceum, ani studiów wyższych. W efekcie, osoby zajmujące się sprzedażą, sami wypracowują umiejętności w praktyce, często ucząc się na własnych błędach.
W procesie podejmowania decyzji zakupowych ludzie nie kierują się logiką. Opierają się głównie na emocjach, odczuciach czy potrzebach. W proces sprzedaży należy więc wpisać etap budowania zaufania, otwierania klienta, docierania do jego prawdziwych potrzeb, a nawet angażowania go w stworzenie oferty. Nie należy tego robić pośpiesznie – w tym przypadku im wolniej, tym szybciej.
Sprzedaż pozostaje w ścisłym związku z psychologią.
Jak działa ludzki umysł, czym różnią się ludzie, a co ich łączy, jak mówić o potrzebach do konkretnych osób, to umiejętności, których możemy się, jako sprzedawcy, nauczyć.
Wielu początkujących sprzedawców osiąga dobre wyniki na początku swojej drogi zawodowej, choć nie posiadają wiedzy na temat sprzedaży, nie znają technik sprzedażowych, ale najważniejszym aspektem jest to, że nie czują blokad. W pewnym momencie może nastąpić kres ich możliwości. Tutaj z pomocą przychodzi psychologia, szkolenia, kursy, książki, audiobooki, podcasty.
Sprzedaż online – jak się do tego zabrać?
Pierwszym pytaniem, jakie powinniśmy sobie zadać, to „Gdzie są klienci mojej branży?”. Czy są to osoby, które w głównej mierze korzystają z marketingu szeptanego (polecenia rodziny i przyjaciół)? A może są to osoby chętnie korzystające z wyszukiwarki Google? Czy moja konkurencja prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych? (Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube). Odpowiedzi na te pytania podyktuje kierunek, w którym powinniśmy podążać w celu zwiększania widoczności naszych produktów i usług.
3 pierwsze kroki do skutecznej sprzedaży online:
- Załóż wizytówkę Google. Więcej na ten temat możecie Państwo przeczytać w naszym ostatnim artykule.
- Opowiadaj historie, czyli przetestuj storytelling marketing.
- Zainteresuj się pozycjonowaniem, czyli zajmowaniem wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google.
Handlowiec, który przynosi do firmy wielu klientów jest ceniony i sowicie wynagradzany. Jeśli pracujemy w swojej firmie, umiejętność sprzedaży okaże się jedną z najważniejszych. Dlatego warto ciągle nad nią pracować i ją rozwijać. Najskuteczniej zrobimy to, wykorzystując psychologię.