Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Przestrzeganie zasad BHP podczas pracy zdalnej

Wiele firm od początku pandemii COVID-19 zleca swoim pracownikom wykonywanie obowiązków służbowych z domu. Jak wynika z obserwacji rynku, sporo osób polubiło swobodę jaką oferuje praca zdalna. Coraz częściej zdarzają się sytuacje, że pracodawca chciałby powrotu pracownika do biura, jednak ten kierowany lękiem o własne zdrowie lub przywiązaniem do nowego modelu pracy, odmawia powrotu i chce kontynuować pracę z domu. Co ciekawe, wykonywanie obowiązków służbowych w tej formie stało się benefitem i elementem gry konkurencyjnej firm.
Niedawno na naszym blogu poruszaliśmy temat właściwej organizacji biura w domu, aby zapewnić sobie komfort psychiczny i lepiej skupić się na obowiązkach służbowych.

https://concepcion.pl/praca-z-domu-jak-sprawic-aby-byla-wykonalna/

Mimo, że praca zdalna zapewnia swobodę co do organizacji środowiska pracy, należy pamiętać, że pracownika nadal obowiązują zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z tym, że ten model pracy dotyczy zazwyczaj czynności wykonywanych przy użyciu komputera, w niniejszym wpisie skupimy się na najważniejszych zasadach BHP w pracy biurowej.

Konstrukcja biurka lub stołu, przy którym wykonywana jest praca zdalna

Zgodnie z zasadami BHP, wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinna być taka, aby zapewniała użytkownikowi:
-Naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury (najlepiej pod kątem 90 stopni).
-Odpowiedni kąt obserwacji ekranu monitora (20-50° w dół licząc od linii poziomej na wysokości oczu parownika do linii poprowadzonej od jego oczu do środka ekranu, przy czym górna krawędź ekranu nie powinna znajdować się powyżej oczu pracownika (w przypadku notebooków i laptopów warto zainwestować w specjalne podkładki, dzięki którym można regulować wysokość jego położenia w stosunku do wzrostu pracownika. Przy tej opcji wymagana będzie również oddzielna klawiatura i mysz.
-Pracownik powinien mieć zapewnioną odpowiednią przestrzeń pod blatem biurka. Nogi pracownika nie mogą dotykać blatu od spodu.

Właściwie dobrane krzesło

Krzesło biurowe w pracy przy komputerze odgrywa bardzo ważną rolę. Istotne jest, aby:
-zapewniało dostateczną stabilność i było wyposażone w co najmniej pięć kółek jezdnych,
-wymiary były dostosowane do wzrostu i budowy ciała pracownika zapewniając mu wygodną pozycję i swobodę ruchów,
-wysokość siedziska była regulowana w zakresie 400-500 mm, licząc od podłoża,
-oparcie powinno być regulowane w zakresie góra-dół, przód-tył,
-możliwe było wykonanie obrotu wokół osi o 360 stopni,
-krzesło było wyposażone w podłokietniki,
-krzesło posiadało wyprofilowane siedzisko i oparcie dostosowane do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych.

Stosowanie przerw w pracy przed ekranem komputera

Zgodnie z art. 134 Kodeksu pracy, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy.
Oprócz wyżej wskazanej przerwy, pracownikowi przysługuje dodatkowe co najmniej 5 minut przerwy wliczanej do czasu pracy po każdej godzinie spędzonej przed komputerem. W trakcie takiej przerwy pracownik nie powinien wykonywać żadnych czynności z wykorzystaniem ekranu (również smartfonu). Zakazane jest również kumulowanie przerw i w związku z tym wcześniejsze wychodzenie z pracy, takie działanie jest bowiem sprzeczne z celem dodatkowej przerwy tj. pozwolenie oczom na odpoczynek od ekranu monitora.

Pozostałe zasady i środki ostrożności

Poza wskazanymi powyżej zasadami istotne jest również wietrzenie pomieszczenia, w którym odbywa się praca zdalna oraz zapewnienie jak największej ilości światła naturalnego. Ponadto środowisko pracy powinno być tak zorganizowane, aby w przypadku nagłych zdarzeń łatwo można było się z niego ewakuować. Istotne znaczenie ma również bezpieczeństwo pracownika. Powinien on usunąć lub odpowiednio zabezpieczyć wszelkie bariery związane z poruszaniem np. ciągnące się po ziemi kable, czy też zbędne przedmioty leżące w okolicach stanowiska pracy.

Zasady BHP w pracy biurowej określa szczegółowo Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe dostępne pod adresem:

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19981480973/O/D19980973.pdf

 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.