Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Praca z domu – jak sprawić, aby była wykonalna?

Praca zdalna, zwana inaczej „home office”, jest obecnie dla wielu pracowników i pracodawców optymalną opcją, pozwalającą zachować ciągłość działania firmy. Trzeba się jednak do niej odpowiednio przygotować, szczególnie w sytuacji, gdy całe życie pracowało się w biurze. Żadnych problemów ze zdalnym wykonywaniem pracy nie mająfreelancerzy. Większość z nas natomiast nie miała styczności z pracą zdalną i wykonywała ją jedynie sporadycznie.

Dotychczas, to pracodawca dbał o nasze stanowisko, dawał nam biurko, fotel, komputer, czyli wszystko to, co było niezbędne do wykonywania obowiązków.

W pracy zdalnej, sami musimy sobie odpowiednio zorganizować miejsce do pracy. W optymalnych warunkach najlepszy byłby osobny pokój, w którym nic i nikt nie będzie nas rozpraszać. Wiadomą rzeczą jest jednak to, że nie każdy z nas dysponuje domowym gabinetem. Zresztą dotychczas nie odczuwaliśmy potrzeby jego posiadania.

Jak zatem pracować zdalnie w niewielkim mieszkaniu?

Nie ma innego wyjścia, jak zaaranżowanie na tymczasowe biuro fragmentu pokoju, salonu lub nawet kuchni. Ważne, aby wstawić biurko lub stół, na którym umieścimy komputer i niezbędne przedmioty. Jeśli jest to możliwe, warto też odgrodzić to miejsce parawanem lub regałem, aby wyraźnie wyodrębnić w mieszkaniu przestrzeń do pracy.

Pracując w domu, trudniej jest nam skupić uwagę wyłącznie na pracy, dlatego bardzo ważne jest ograniczenie do minimum wszelkich rozpraszaczy. Trzeba więc pozbyć się z przestrzeni roboczej wszelkich niepotrzebnych przedmiotów. W zasięgu ręki powinniśmy natomiast mieć wszystko, co potrzebne jest nam do pracy.

Praca zdalna wymaga zarówno samodyscypliny, jak i dobrej organizacji, więc oprócz zaprowadzenia porządku na biurku i w jego otoczeniu, należy uporządkować nasz harmonogram dnia. Musimy sobie ustalić i przestrzegać godzin, w jakich będziemy pracować. Dalej powinniśmy przemyśleć, jak długo możemy pracować w pełnym skupieniu i podzielić plan dnia na okresy pracy oraz przerwy.

BAŁAGAN NA BIURKU TO NIC, w porównaniu Z BAŁAGANEM W GŁOWIE

Bałagan na biurku to kłopot, którego można dość łatwo się pozbyć. O wiele trudniejszy jest zwykle bałagan w głowie, gdyż ten ma kluczowy wpływ na naszą efektywność. Teoretycznie bowiem jesteśmy w pracy, ale jednak znajdujemy się w domu. Zastanawiamy się więc, co przygotować na obiad, spoglądamy tęsknym wzrokiem na pralkę oraz na rzeczy, które można przy okazji ogarnąć, itp. W sytuacji, gdy pracujemy z domu, sfery życia prywatnego i pracy mocno się ze sobą mieszają.

Wszystkie potencjalne rozpraszacze, warto więc przed rozpoczęciem pracy spisać w specjalnym notatniku i przerzucić je jak gdyby z głowy, na kartkę. Teoretycznie nie powinny one wówczas zaprzątać naszej głowy, a przynajmniej nie zaprzątać jej w takim dużym stopniu. Optymalnym rozwiązaniem jest oczyszczenie głowy ze spraw prywatnych, gdyż jest to normalna praktyka w pracy poza domem.

Aby praca zdalna przynosiła oczekiwane efekty i była komfortowa, trzeba również zadbać o odpoczynek. W czasie przerw przede wszystkim należy odejść od biurka i spędzić czas w ruchu – przeciągnąć się, wstać „rozprostować kości”.

Praca zdalna, jak też każdy inny rodzaj pracy, ma swoje plusy i minusy. Jest to świetna opcja pracy dla wielu osób. Problem stanowi to, że pandemia zmusiła wiele osób do zmiany trybu pracy na zdalny i nie każdy z tej zmiany jest zadowolony. Ekstrawertycy, którzy motywację czerpią z samego kontaktu z innymi, z cała pewnością nie polubili tego charakteru pracy. Długotrwałe przebywanie bez kontaktu z kolegami z pracy może wywołać nie tylko dyskomfort, ale również apatię.

Introwertycy natomiast świetnie czują się w tych warunkach – mogą bowiem pracować w miejscu, w którym czują się bezpieczni i nie muszą przebywać wśród ludzi, których nie do końca znają. Wiadomo: medal ma zawsze dwie strony.

Podsumowując, aby praca zdalna była wykonalna i efektywna, warto postawić sobie fizyczne i mentalne granice – tu kończy się dom, tu zaczyna praca ( i w drugą stronę). Utrzymywanie ich pozwoli zachować umiar i sprawi, że życie domowe nie zrujnuje pracy i odwrotnie.

 

 

 

 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.