Projekt nowelizacji Kodeksu Pracy w zakresie unormowania prawnego pracy zdalnej został opublikowany
Praca z domowego zacisza, to dla wielu pracowników już codzienność. Przedsiębiorcy widząc korzyści płynące z tej formy wykonywania obowiązków służbowych przez swoich pracowników snują plany nad wprowadzeniem tego rozwiązania do swoich firm w rzeczywistości „pocovidowej”. Coraz częściej można usłyszeć bowiem, że rezygnacja z najmu powierzchni biurowej i wszelkich innych opłat, które z niego wynikały może spowodować ograniczenie kosztów prowadzonej działalności. Jednak, jak wynika z treści projektu nowelizacji Kodeksu pracy regulującego wykonywanie pracy w trybie zdalnym, korzyści te mogą być jednak na wyrost.
Definicja pracy zdalnej
Zgodnie z planowanymi zmianami praca zdalna będzie mogła być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu zamieszkania pracownika lub w innym miejscu ustalonym przez pracownika i pracodawcę, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Obowiązkowy regulamin wykonywania pracy zdalnej
Jak wskazano w projekcie nowelizacji ustawy zasady wykonywania pracy zdalnej mają być określane w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładowymi organizacjami zawodowymi, a jeżeli nie dojdzie do zawarcia takiego porozumienia, albo u pracodawcy nie działają związki zawodowe – w regulaminie ustalonym przez pracodawcę. Regulamin ten powinien zawierać:
-zasady pokrywania przez pracodawcę kosztów bezpośrednio związanych
z wykonywaniem pracy zdalnej,
-zasady ustalania ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu za używanie do pracy własnych materiałów i narzędzi przez pracownika,
-zasady porozumiewania się pracodawcy z pracownikiem wykonującym pracę zdalną, w tym sposób potwierdzania obecności pracownika wykonującego pracę zdalną na stanowisku pracy,
-sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną.
Dodatkowe obowiązki pracodawców
Przedsiębiorcy, którzy skierują swoich pracowników do wykonywania obowiązków służbowych w trybie zdalnym będą zobowiązani:
-dostarczyć pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy niezbędne do wykonywania pracy zdalnej,
-ubezpieczyć narzędzia pracy niezbędne do wykonywania pracy zdalnej,
-pokryć koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, w tym
w szczególności koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, a także koszty energii elektrycznej oraz dostępu do łączy telekomunikacyjnych,
-zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej.
Odpowiedzialność pracownika za właściwą ergonomię pracy i organizację stanowiska pracy w domu
Wykonywanie obowiązków służbowych powinno odbywać się zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Jak wskazano w projekcie nowelizacji Kodeksu pracy za właściwą organizację stanowiska pracy zdalnej w miejscu zamieszkania pracownika lub w innym miejscu wskazanym przez niego, z uwzględnieniem wymagań ergonomii, odpowiada pracownik.