Pokolenie XYZ – co ich różni i jak z nimi komunikować?
Procesy wyodrębniania się kolejnych pokoleń na przełomie XX i XXI przyspieszyły za sprawą pojawienia się nowych technologii.
Mamy już pokolenie X, pokolenie Y, a powoli na rynek pracy wchodzi pokolenie Z.
Różnice pomiędzy pokoleniami Iksów, Igreków i Zetek widać w oczekiwaniach, jakie mają wobec swojej pracy, świata, w tym, w jaki sposób pracują i jak się komunikują.
Pokolenie X
– to ludzie urodzeni w latach 1965–1979, których głównym doświadczeniem pokoleniowym jest przemiana ustrojowa w Polsce. Są przywiązani do tradycyjnych kontaktów międzyludzkich i komunikacji twarzą w twarz. Są też skoncentrowani na karierze, zżerani przez ambicję, dążący do osiągnięcia wysokiego statusu społecznego. Obecnie są to osoby w wieku 40+.
To pokolenie pewne siebie, niezależne, preferujące pracę na kontrakt oraz równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Najchętniej pracowałoby we własnej firmie, a podstawowymi narzędziami komunikacji są dla nich e-mail i telefon.
Pokolenie Y
– to z kolei osoby urodzone po 1980 r., zdefiniowane przez Google czy Facebooka. Są to więc osoby, które weszły w dorosłość na przełomie millenniów, stąd wzięła się ich druga nazwa – millenialsi. Główne ich cechy to dostrzeganie wartości pracy społecznej, różnorodność, tolerancja, zaufanie.
Podstawowym kanałem komunikacji pokolenia Y są wszelkie portale społecznościowe. Trzeba dodać, że preferują zróżnicowaną komunikację, skróty, poczucie humoru, lubią też czuć się aktywni i rozumieć, co robią.
Przedstawiciele tej generacji mieli o wiele łatwiejszy start niż ich rodzice z pokolenia X. Przede wszystkim wyższy poziom edukacji pozwolił na zdobycie lepszego wykształcenia. Charakteryzują się też dobrą znajomością języków obcych. Pokolenie Y niemal od dziecka ma styczność z technologią i przywykło do wykorzystywania najnowszych urządzeń. Przedstawiciele generacji Y cenią sobie rozwój osobisty oraz czas wolny, który mogą poświęcić na swoje pasje.
Pokolenie Z
— to urodzeni po 2000 roku. Od najmłodszych lat przedstawiciele pokolenia Z posługują się nowoczesnymi technologiami, Internetem, kanałami społecznościowymi. Poszukiwanie różnorodnych informacji, czy nawiązywanie znajomości z ludźmi z krańców świata nie stanowi dla nich problemu.
Osoby z pokolenia Z bardzo chętnie podróżują i robią to nie tylko dla przyjemności, ale również samorozwoju i poznawania innych kultur.
Pomimo braku wieloletniego doświadczenia zawodowego, pracownicy z pokolenia Z okazują się wartościowi ze względu na wielozadaniowość i podzielną uwagę. Są też kreatywni i komunikatywni, co przydaje się m.in. podczas pracy z klientem. Potrafią bardzo sprawnie i szybko posługiwać się programami komputerowymi oraz pracować zdalnie.
Według opinii wielu ekspertów – pokolenia XYZ zmieszają się na rynku pracy około 2020 r. To wyzwanie szczególnie dla pracodawców.