Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Pokolenie XYZ – co ich różni i jak z nimi komunikować?

Procesy wyodrębniania się kolejnych pokoleń na przełomie XX i XXI przyspieszyły za sprawą pojawienia się nowych technologii.

Mamy już pokolenie X, pokolenie Y, a powoli na rynek pracy wchodzi pokolenie Z.

Różnice pomiędzy pokoleniami Iksów, Igreków i Zetek widać w oczekiwaniach, jakie mają wobec swojej pracy, świata, w tym, w jaki sposób pracują i jak się komunikują.

Pokolenie X

– to ludzie urodzeni w latach 1965–1979, których głównym doświadczeniem pokoleniowym jest przemiana ustrojowa w Polsce. Są przywiązani do tradycyjnych kontaktów międzyludzkich i komunikacji twarzą w twarz. Są też skoncentrowani na karierze, zżerani przez ambicję, dążący do osiągnięcia wysokiego statusu społecznego. Obecnie są to osoby w wieku 40+.

To pokolenie pewne siebie, niezależne, preferujące pracę na kontrakt oraz równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Najchętniej pracowałoby we własnej firmie, a podstawowymi narzędziami komunikacji są dla nich e-mail i telefon.

Pokolenie Y

– to z kolei osoby urodzone po 1980 r., zdefiniowane przez Google czy Facebooka. Są to więc osoby, które weszły w dorosłość na przełomie millenniów, stąd wzięła się ich druga nazwa – millenialsi. Główne ich cechy to dostrzeganie wartości pracy społecznej, różnorodność, tolerancja, zaufanie.

Podstawowym kanałem komunikacji pokolenia Y są wszelkie portale społecznościowe. Trzeba dodać, że preferują zróżnicowaną komunikację, skróty, poczucie humoru, lubią też czuć się aktywni i rozumieć, co robią.

Przedstawiciele tej generacji mieli o wiele łatwiejszy start niż ich rodzice z pokolenia X. Przede wszystkim wyższy poziom edukacji pozwolił na zdobycie lepszego wykształcenia. Charakteryzują się też dobrą znajomością języków obcych. Pokolenie Y niemal od dziecka ma styczność z technologią i przywykło do wykorzystywania najnowszych urządzeń. Przedstawiciele generacji Y cenią sobie rozwój osobisty oraz czas wolny, który mogą poświęcić na swoje pasje.

Pokolenie Z

— to urodzeni po 2000 roku. Od najmłodszych lat przedstawiciele pokolenia Z posługują się nowoczesnymi technologiami, Internetem, kanałami społecznościowymi. Poszukiwanie różnorodnych informacji, czy nawiązywanie znajomości z ludźmi z krańców świata nie stanowi dla nich problemu.

Osoby z pokolenia Z bardzo chętnie podróżują i robią to nie tylko dla przyjemności, ale również samorozwoju i poznawania innych kultur.
Pomimo braku wieloletniego doświadczenia zawodowego, pracownicy z pokolenia Z okazują się wartościowi ze względu na wielozadaniowość i podzielną uwagę. Są też kreatywni i komunikatywni, co przydaje się m.in. podczas pracy z klientem. Potrafią bardzo sprawnie i szybko posługiwać się programami komputerowymi oraz pracować zdalnie.

Według opinii wielu ekspertów – pokolenia XYZ zmieszają się na rynku pracy około 2020 r. To wyzwanie szczególnie dla pracodawców.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.