Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Nisza rynkowa – czy warto się nią interesować?

Prowadząc własną działalność lub zakładając biznes, naszym celem jest dotarcie do wielu odbiorców. Nieustannie liczymy miesięczną ilość klientów i wydawać by się mogło, że szersza grupa odbiorców równać się będzie większej ilości klientów. Jednak może być zupełnie odwrotnie. Na pewno spostrzegamy, że codziennie pojawiają się nowe firmy, nowe marki, nowe produkty i coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę odbiorców.

Jednym ze sposobów, dzięki któremu może być Ci łatwiej, jest odnalezienie niszy rynkowej, która może przenieść Twój biznes o poziom wyżej.

Z definicji, rynek niszowy można określić jako mały wycinek, segment większego rynku, który można wykorzystać po uprzednim zdefiniowaniu, jakie wybrane kategorie produktów lub usług chcemy dostarczać naszemu klientowi. Z punktu widzenia odbiorcy to stosunkowo wąska grupa nabywców poszukująca ściśle określonych korzyści. Można też określić ją bardziej szczegółowo – jako produkt lub usługę spełniającą specyficzne potrzeby konkretnej grupy odbiorców.

Strategia przedsiębiorcy starającego się wykorzystać niszę rynkową polega na skoncentrowaniu swojej działalności wokół tych właśnie specyficznych potrzeb i korzyści.

Gdy będziemy wiedzieć, jaka jest nasza nisza rynkowa, to zyskamy o wiele większą rozpoznawalność, a nasza marka będzie znana wśród naszej grupy odbiorców. Oczywiście stanie się to, o co nam przecież chodzi – wzrośnie też sprzedaż! To właśnie znalezienie odpowiedniej niszy jest sprawą kluczową dla osiągnięcia biznesowego sukcesu. Inne strategie to tylko pochodne. Największą korzyścią z wyspecjalizowania się w danej niszy, będzie postrzeganie przez klientów Twojej marki jako eksperckiej.

Do najważniejszych zalet strategii niszy rynkowej należą:

– uzyskanie przewagi konkurencyjnej przy wykorzystaniu relatywnie niewielkich środków finansowych;
–  efektywne wykorzystanie ograniczonych zasobów na kluczowych obszarach działania;
– wykorzystanie kapitału ludzkiego – wiedzy i umiejętności właściciela i pracowników
– uzyskanie rozpoznawalności – jest ogromna szansa, że staniesz się autorytetem na swoim rynku, co w znacznym stopniu może zmniejszyć koszty działań marketingowych;
– prostsza logistyka – na mniejszym rynku jest zdecydowanie łatwiej budować kanały dystrybucji oraz kanały zakupowe
– większa rentowność biznesu – możesz pozwolić sobie na wyższe marże i nie musisz konkurować jedynie ceną

Czy korzystanie z niszy rynkowej się opłaca?

Zdecydowanie tak. Większość małych i średnich przedsiębiorców już zdołało przekona się o jej zaletach – nawet jeśli prowadzenie biznesu w oparciu o taką strategię nie było wynikiem w pełni świadomej decyzji. Czynniki kluczowe dla osiągnięcia biznesowego sukcesu to niska bariera wejścia i wyższa niż gdzie indziej wartość kapitału ludzkiego. Najważniejsze jest bowiem osobiste zaangażowanie i pasja. Nasze zainteresowania i wiedza to źródło niezwykle cennego kapitału – oczywiście o ile znajdziemy dla niego zastosowanie.
A bezcenna jest możliwość realizowania swoich pasji w biznesie, co dla wielu z nas jest zyskiem samym w sobie.

 

 

 

 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.