Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Marketing usług vs marketing produktów

Marketing usług i marketing produktu są dwoma odrębnymi rodzajami marketingu. W przypadku przedsiębiorstwa usługowego musimy stosować inne metody docierania do klientów. Dlaczego? Jakie więc są podstawowe cechy usług, które odróżniają je od produktów? Oto najważniejsze z nich:
– niematerialność – usługi nie można dotknąć, zmierzyć za pomocą miar wielkości, ciężaru, objętości,
– niejednorodność – każdy rodzaj usług jest w pewnym sensie unikalny i w dużym stopniu będzie zależeć od osoby, która ją wykonuje
– nietrwałość – usługa „żyje” tylko w trakcie jej wykonywania i przemija wraz z jej zakończeniem; oznacza to, że nie można wytworzyć usługi na zapas, ani jej magazynować,
– nierozdzielność procesu wytwarzania usługi – usługa ma rację bytu tylko w danym miejscu i czasie, nie istnieje poza procesem jej świadczenia.

Te właśnie cechy usług są ważne z uwagi na to, że mają ma to bezpośrednie przełożenie na ich marketing. To, co jest jednak najważniejsze, to, że kupując usługę, kupujemy godziny życia osoby, ktora szkoliła się, aby ją wykonywać. Kupujemy jej nieodwracalny, czas.

Marketing usług a marketing produktu

Rozgraniczenie tych pojęć w sieci nie jest łatwym zadaniem. Klienci mają dostęp do tysięcy rozmaitych reklam usług i produktów w mediach społecznościowych. Z tego też powodu granice pomiędzy oferowaną usługą, a produktem, który można nabyć, zacierają się dla odbiorców, ale nie dla właścicieli firm. Dla nich inwestycja w dobre rozpromowanie produktu może okazać się mniej czasochłonna niż w rozpromowanie usług, które trzeba potem jeszcze zrealizować.

Podstawą skutecznej strategii marketingu usług jest starannie przygotowany plan całej kampanii, przedstawiający kolejne kroki i pozwalający uniknąć podstawowych błędów, które mogłyby utrudnić realizację zakładanych celów. Tworzenie strategii marketingu usług najlepiej więc zacząć od szczegółowej analizy grupy docelowej. W badaniu powinno się uwzględniać takie elementy, jak:
– dane demograficzne,
– preferencje,
– zainteresowania i aspiracje potencjalnych odbiorców.

Tworząc personę, ułatwiamy sobie dobór strategii komunikacyjnej, a w szczególności język i formę przekazów. Informacje pozyskane w wyniku analizy grupy docelowej znacznie zwiększają skuteczność przekazów promocyjnych, a dzięki temu usprawniają realizację celów marketingowych.

Kolejnym etapem budowania strategii marketingowej jest ścisłe określenie charakteru wykonywanych usług. I tu warto skupić naszą uwagę na korzyściach, jakie firma ma do zaoferowania i problemach, jakie rozwiązuje. Na tym etapie warto zainteresować się kim są nasi obecni i przyszli klienci i czego chcą – zaoszczędzić czas, zredukować ból, podnieść swój status?

Strategia marketingowa mogłaby się okazać zupełnie bezużyteczna, gdyby nie miała określonego celu. Ważne, aby cel był skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie np. zwiększenie sprzedaży danej usługi o 20% w ciągu najbliższego roku.

 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.