Landing page – co to jest?
Landing page jest to pierwsza strona, na którą trafia odwiedzający pozyskany wskutek podejmowanych przez firmę działań. Inaczej nazywana jest stroną docelową, stroną lądowania, stroną produktową, lub micropage, microsite.
Może być ona stroną samodzielną, mikrostroną lub też elementem większej witryny.
Czym landing page różni się od strony głównej?
Otóż strona główna zawiera szeroki zakres opcji, produktów lub usług.
Te same treści przedstawione na stronie głównej, mogą umknąć uwadze użytkowników wśród ogromu innych informacji. Dlatego też landing page jest doskonałym narzędziem uzupełniającym działania marketingowe zorientowane na uzyskanie określonego rezultatu, pomagając jednocześnie w osiągnięciu wyższej konwersji.
Landing page stawia bowiem na jak najbardziej efektywne zbieranie leadów, czyli danych kontaktowych osób odwiedzających stronę.
Ponadto landing page nie posiada tradycyjnego menu. Najważniejszymi jego elementami są: prosty wygląd, przyciągający wzrok design oraz krótki i zwięzły tekst, skupiający się na osiągnięciu jednego celu lub przekazaniu konkretnej wiadomości.
W praktyce występują dwa główne rodzaje stron lądowania (z ang. landing), zdefiniowane przez ich cele:
– pierwszy rodzaj, to landing page, które generują potencjalnych klientów używając formularza elektronicznego jako narzędzia do zbierania i gromadzenia określonych danych, takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu,
– drugi rodzaj, to strony produktowe używane do sprzedaży pojedynczych produktów, usług, subskrypcji w modelu SaaS (z ang. software as a service).
Proces tworzenia stron docelowych można podzielić na trzy etapy:
1. Etap pierwszy – content
Tworzenie zarysu tekstowego strony, począwszy od określenia jej celu, dobrania ewentualnych korzyści i takich elementów, które mają utwierdzić odbiorcę (potencjalnego klienta) w słuszności decyzji.
2. Etap drugi – design
Na postawie przygotowanych treści należy odpowiednio dobrać elementy graficzne, pozwalające skutecznie konwertować odwiedzających w leady.
3. Etap trzeci – technikalia
To cały szereg aspektów technicznych, o które należy zadbać, zanim strona się ukaże i zostanie skierowany na nią ruch.
Landing page’y często używane są jako zachęta do pobrania ebooka, dokonania zapisów na webinar, zaoferowania zniżki, czy nowego produktu lub usługi. W wielu przypadkach nie chodzi nawet o sprzedaż produktu, lecz o przekazanie odwiedzającym pewnej istotnej wiadomości albo komunikatu.
Najważniejszym elementem każdego landing page’a jest przycisk call to action (CTA), który służy do nakierowania na wskazaną czynność.
Jakie są przykłady zastosowania landing page’y?
Tworzenie landing page’y to bardzo dobre uzupełnienie prowadzonych kampanii mailingowych, zachęcające klienta do wykonania określonej czynności, oczekiwanej przez twórcę strony docelowej.
Wiadomą rzeczą jest też to, że podstawowym zadaniem stron docelowych jest generowanie leadów, czyli zbieranie danych kontaktowych potencjalnych klientów, zainteresowanych naszą ofertą. Landing page można wykorzystać również jako doskonałe narzędzie do pozyskiwania zapisów na kurs, szkolenie, webinar lub inne rodzaje wydarzeń.
Jak skutecznie skierować ruch na landing page?
- Facebook i Instagram – można zacząć od stworzenia zwykłego posta, w którym poinformujemy o promocji,
- Twitter – wystarczy krótki, ale treściwy tweet na temat nowo uruchomionej promocji; może on skierować na nasz landing page użytkowników i wygenerować leady.
- Mailing – można wysłać do wszystkich subskrybentów maila z informacją prowadzącą do langing page’a.