Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Kariera pracowników – jak nią zarządzać?

Nikogo z nas nie trzeba przekonywać, jak ważną rolę w każdej firmie odgrywają pracownicy. Sukcesu w firmie nie osiągnie się przecież bez dobrej, profesjonalnej kadry. Całe przedsiębiorstwo rozwija się i zyskuje większe profity w sytuacji, gdy grupa ludzi w nim zatrudniona doskonale ze sobą współpracuje. Bowiem to właśnie w ludziach tkwi siła i trzeba to umiejętnie docenić. Warto więc odpowiednio zarządzać karierą, gdyż jest to prawdziwa inwestycja. Co więc można zrobić?

Kariera pracowników najczęściej rozumiana jest jako awans na kolejne stanowiska, okazuje się jednak, że to tylko jeden z wielu jej rodzajów.

Wspinanie się po stanowiskach zwane jest karierą pionową. Wiele osób w Twojej firmie, nawet te na najwyższych szczeblach, nadal chcą rozwijać swoją karierą, rozwijać swoje umiejętności i stawać się lepszym. Warto w tym pomóc. Dzięki jasno określonym zasadom i ścieżce rozwoju kariery, pracownicy doskonale wiedzą, czego mogą oczekiwać, w jakim kierunku się rozwijać, w jaki sposób i co ich czeka na kolejnych etapach. Tak jasno określone wymagania sprawiają, że pracownicy przejawiają większą motywację do efektywnego działania. Jeśli wiedzą, kiedy nastąpi moment przekroczenia kolejnego etapu swojej kariery, ich praca jest produktywna i nastawiona na sukces.

Za sukcesem Twojego pracownika idzie sukces Twojej firmy. W takiej kolejności

Aby prawidłowo zarządzać karierą pracowników, kierownictwo musi ustalić rzeczywiste potrzeby pracowników, aby dopasować ich oczekiwania do celu, do którego dąży firma. Zdanie pracowników jest bardzo ważne i należy je brać pod uwagę, jednak równie istotne jest to, aby kariera pracowników była dopasowana do kierunku, w jakim chce się rozwijać firma. Chociaż podstawą każdej firmy są ludzie, to jednak nie można zapominać o jej celach, wartościach i misji.

Płynna komunikacja i przepływ informacji są kluczowymi czynnikami w tworzeniu strategii zarządzania karierą.

Co więc należy precyzyjnie określić:
– sposób awansu i zdobywania nowych umiejętności czy stopni specjalizacji,
– wskazać priorytety, czy przede wszystkim chodzi o nabywanie wiedzy, staż pracy, czy o kolejne umiejętności,
– sposób maksymalnego dopasowania programu do grup pracowniczych o różnych predyspozycjach;
– w trakcie wyznaczania celu, każdy krok należy szczegółowo -przemyśleć, by na wszystkim tylko zyskać.

Można również zastosować metodę wewnętrznej rekrutacji w firmie polegającą na przenoszeniu pracownika na zupełnie inne stanowiska, niż miało to miejsce do tej pory. Taki proces to również kolejny etap kariery pracownika i doskonały czynnik motywujący. Jeśli pracownik ma świadomość tego, że dzięki zaangażowaniu w powierzone zadania i produktywność, ma szansę awansować między działami, będzie to stanowić dodatkową motywację do intensywnej pracy.

Z punktu widzenia firmy, zarządzanie karierą jest pewnego rodzaju wsparciem jej rozwoju poprzez podejmowanie odpowiednich działań. Jest ono bardzo istotne szczególnie wobec pracowników, którzy nie mają odwagi przyznać się do tego, że chcieliby wykonywać inne zajęcie. Takie wyciągnięcie do nich ręki może okazać się zwycięstwem dla obu stron.

Podsumowując należy stwierdzić, że zarządzanie karierami wymaga odpowiedniego przygotowania i udostępnienia konkretnych działań poszczególnym pracownikom.
Właściwie zarządzana kariera pracowników jest bowiem nie tylko szansą na sukces firmy, lecz również doskonałym systemem motywacyjnym. Dlatego warto ją uregulować, gdyż inwestycja w ludzi to na ogół najlepsza inwestycja, która ma wpływ na mobilność i rozwój zawodowy pracowników. Determinuje również ich zaangażowanie i lojalność.

Nie bez znaczenia jest również to, że właściwe opracowanie ścieżki kariery przynosi dodatkowe korzyści w postaci podwyższenia kwalifikacji pracowników, lepszego dopasowania ich zainteresowań do wykonywanej pracy, znacznie większej satysfakcji z pracy, a to skutkuje znaczną poprawą atmosfery i efektywności wykonywanych działań.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.