Jak zwiększyć swoje przychody?
Istnieje wiele modeli biznesowych zakładających zwiększenie przychodów, a najbardziej popularne okazują się być te tradycyjne, które preferują cztery sposoby:
– wzrost liczby klientów,
– podniesienie wartości średniej transakcji,
– zwiększenie częstotliwości zakupów,
– podniesienie cen.
Transformacja cyfrowa i stosowanie najnowszych technologii, pozwalają jednak odkryć nowe sposoby osiągnięcia tych celów. Zatem jakie są nowoczesne metody zwiększenia przychodów i poprawy efektywności działania?
Oto kilka z nich:
Właściwa informacja we właściwym czasie
Wobec wszechogarniającego nas przekazu reklamowego i natłoku najróżniejszych wiadomości, bardzo ważne jest trafienie do klienta nie tylko z odpowiednią informacją, ale również we właściwym czasie. Komunikacja z klientem w odpowiednim momencie, tzn. w chwili wystąpienia potrzeby i podczas próby jej zaspokojenia, w dużym stopniu zwiększa szansę na sprzedaż i pozytywne doświadczenie z marką. Przykład: reklama kurtki w miesiącach zimnych, zamiast letnich.
Nowe kanały komunikacji
Dzięki zaawansowanym systemom marketingowym i automatyzacji wielu procesów technologicznych, możliwe jest dotarcie do klienta z indywidualnym przekazem w odpowiednim miejscu i czasie. Warto przejrzeć dotychczas pomijane miejsca promocji np. Google Ads, posty na LinkedIn lub pozycjonowanie.
Pozyskanie nowych klientów
Aby sprostać wyzwaniom współczesnego świata, powinno się stosować podejście do sprzedaży w modelu 360°, w którym to klient znajduje się w centrum, a proces sprzedaży odbywa się w wielu kanałach i w różnych punktach styku z marką. Dzięki tym nowoczesnym rozwiązaniom wspierającym sprzedaż, znacznie łatwiej można pozyskać nowych klientów i, co równie ważne, utrzymać dotychczasowych.
Budowa lojalności dotychczasowych klientów
O stałych klientach też nie można zapominać. Nie zaszkodzi od czasu do czasu wysłać im jakiś kupon rabatowy, maila z informacją o nowościach. Jeśli posiadamy ich dane dotyczące daty urodzenia, to warto im złożyć życzenia, podobnie warto wysłać życzenia świąteczne. Jeśli będziemy ich dobrze traktować, będą oni dla nas dodatkową reklamą. Są oni bowiem tym najtańszym i najlepszym klientem, bo powracającym. Jeśli jest zadowolony, to zawsze w pierwszej kolejności zgłosi się do nas.
Podejmowanie decyzji na podstawie danych liczbowych
Obecnie większość firm wprowadza analizę wyników bazującą na obiektywnych wskaźnikach. Aby wskaźniki były pomocne w podejmowaniu decyzji, warto zaplanować proces ich analizy. Gdy zbieramy i tworzymy wskaźniki we własnym zakresie, jak i w sytuacji, gdy otrzymujemy gotowy raport od firmy konsultingowej, zawsze to my podejmujemy ostateczną decyzję w zakresie interpretacji wskaźników. Warto więc proces podejmowana decyzji przeprowadzić tak, by w największym stopniu zwiększyć szanse dokonania trafnego wyboru.
Zmniejszenie kosztów, zwiększenie zysków
Najczęstszym kierunkiem mającym wpłynąć na wzrost zysku firmy jest redukcja kosztów. Oczywiście należy skupić naszą uwagę na tych z nich, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Warto jednak pamiętać, że są koszty w zasadzie niewymierne, które jednak warto ponosić, chociażby dla budowania trwałych relacji z klientem, czy też optymalizacji produkcji. W przeprowadzanych analizach kosztów, warto zadać sobie pytanie, czy i jaką dany koszt przynosi wartość dla klienta.
Podsumowanie
Każda firma powinna zadać sobie pytanie, po co właściwie pracuje. Każda ma inne perspektywy rozwoju – dla jednej jest to po prostu zarabianie pieniędzy, inna robi to dla pozyskania dobrych relacji w społeczeństwie. Te zasadnicze pytania wywierają istotny wpływ na to, jak działamy i w jaki sposób przeliczamy każdą złotówkę. Wszystkich biznesmenów łączy jednak twarde prawo ekonomiczne i nie ma od tego odwrotu – by przetrwać na rynku, musimy liczyć zysk. A ten zawsze powinien być większy, niż wydatki, aby opłacało się to długoterminowo.