Jak wprowadzić zasady społecznej odpowiedzialności biznesu -CSR – w swojej firmie?
W nowej rzeczywistości wywołanej pandemią, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej wydaje się być przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. CSR (ang. „Corporate Social Responsibility”) definiowana jest jako odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko.
Bardzo trudne doświadczenie pandemii udowodniło nam, że ludzkość jest w stanie przetrwać największe nawet niedogodności, o ile będzie działać solidarnie, w ramach społecznej odpowiedzialności organizacji.
Klienci, przy podejmowaniu decyzji zakupowych, bardzo sobie cenią zaangażowanie społeczne i ekologiczne firm.
Jest dużo przykładów małych biznesów osiedlowych, które uniknęły bankructwa dzięki oddolnym inicjatywom mieszkańców w social mediach. Jest to dobitny dowód na to, że konsumenci wykazują coraz większą świadomość i gotowość do wspierania lokalnych biznesów oferujących produkty lub usługi o wysokiej jakości.
Prowadzenie firmy społecznie odpowiedzialnej wcale nie wiąże się z ponoszeniem wysokich kosztów i nie wymaga bardzo zaawansowanych działań. Są bowiem różne obszary społecznej odpowiedzialności biznesu i każda, nawet a pozoru mało istotna zmiana, ma znaczenie.
CRS – dlaczego więc jest tak ważne?
CRS to strategia zarządzania firmą, dobrowolnie uwzględniająca:
– interesy społeczne,
– aspekty środowiskowe,
– dobre relacje z pracownikami.
Ściślej mówiąc, są to wszelkie sposoby, dzięki którym Twoja firma po prostu stara się uczynić świat lepszym. Przejawia się to w następujących działaniach :
– dbałości o bezpieczeństwo swoich pracowników i dobrą atmosferę w pracy,
– ograniczaniu negatywnego wpływu przedsiębiorstwa na środowisko,
– angażowaniu się w inicjatywy społeczne, których nie można by zrealizować bez wsparcia biznesu.
Jakie można podjąć działania, które pomogą nam zbliżyć się we właściwą stronę w prowadzeniu firmy odpowiedzialnej społecznie?
Ekologia w firmie
Bez względu na to, jaką prowadzimy działalność, z pewnością możemy zmienić dotychczasowe rozwiązania na bardziej ekologiczne, np. wymiana żarówek na energooszczędne, zainstalowanie w WC baterii oszczędzających wodę, postawienie zamiast jednego kosza kilku z podziałem na rodzaje odpadów, umieszczenie w swoim sklepie kosza na torby-bumerangi, czyli wielorazowe torby, z których mogą korzystać klienci.
Stosuj ekologiczną promocję
Do promocji swojego biznesu w miejsce smyczy i plastikowych przypinek, rozdawaj klientom ekologiczne gadżety z Twoim logo np.: długopisy z bambusa, drewniane breloczki; zaoferuj również potencjalnym klientom zamiast ulotek – próbki swoich produktów; i pamiętaj o nieograniczonych możliwościach reklamy w internecie, która jest równie skuteczna i z pewnością bardziej przyjazna dla środowiska.
Zaoferuj swoją pomoc
Staraj się poznać grupę swoich odbiorców, rozmawiaj z nimi i uważnie słuchaj ich sugestii; mogą Cię one zainspirować i skłonić do konkretnych działań CSR w najbliższej okolicy np. odmalowanie świetlicy w domu kultury, doposażenie Klubu seniora, zgłoszenie się w charakterze wolontariusza w okolicznym schronisku do spacerów z psami; pracownicy firmy mogą śmiało ruszyć z pomocą!
Nie zapominaj o społecznej odpowiedzialności biznesu wobec pracowników
Stworzenie firmy zgodnej z CSR może się nie udać, jeśli Twoi pracownicy są niezadowoleni z warunków pracy i czują się niepewnie w Twoim przedsiębiorstwie; zadbaj o to, aby czuli się zaangażowani w rozwój firmy, w której pracują; wykaż troskę o dobre samopoczucie i bezpieczeństwo pracowników; organizuj wyjazdy integracyjne, wspólne wyjścia do kina, organizacja pikników rodzinnych lub dni otwarte dla dzieci pracowników; równie istotną kwestią jest również troska o zdrowie, dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne lub karnety do siłowni.
Inicjatywa społeczna lub proekologiczna coraz częściej stanowi główny element filozofii marki, pozwalający wyróżnić się wśród wielu podobnych producentów konkretną ideą. Marki coraz częściej informują o tym w mediach społecznościowych, co niewątpliwie sprzyja zwiększeniu poziomu zaufania i przywiązania użytkowników do ich produktów.