Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Jak sprawić, aby pracownicy lubili swoją pracę?

Wielu pracodawców wychodzi z błędnego założenia, że jeżeli dają komuś pracę i wynagrodzenie za nią, jest to wystarczające. Być może w innym kraju lub w innych czasach tak rzeczywiście było. Jednak dzisiaj znaczenie ma coś o wiele ważniejszego dla ludzi, niż pieniądze.

“Pokaż mi, że jestem dla Ciebie ważny/ważna”

Przede wszystkim ludziom w pracy zależy na uczciwym, ludzkim podejściu do nich. Na dostrzeganiu ich mocnych stron, dobrze wykonanej pracy, ale także na ich ograniczeniach. Znajomość silnych i słabych stron danego człowieka, umożliwi pracodawcy wyznaczenie mu zadań adekwatnych do kompetencji lub takich, które będą go rozwijały. Nie natomiast tych, które będą go przerażały. Przykład: jeśli masz w swoich szeregach introwertyka, który lubi pracować samodzielnie, niewiele mówi i jednocześnie doskonale czuje się z wyzwaniami analitycznymi, nie każ mu nagle każdego dnia rozmawiać z klientami. Taka sytuacja wywoła w nim ogromne napięcie i stres, które spowodują spadek jakości pracy i zadowolenia z miejsca, w którym jest. Zmiany stanowisk wśród obecnych pracowników należy przeprowadzać bardzo rozsądnie.

Co więcej, chwalenie za dobrze wykonany projekt również nie jest przestarzałe, a bardzo pożądane. Co Ci szkodzi jedno dobre zdanie powiedziane osobie, która po prostu dobrze wykonała swoją pracę? Dla Ciebie to drobiazg, ona powie o tym mężowi, dzieciom i prawdopodobnie rodzicom. O szefie, który potrafi chwalić mówi się i myśli w samych superlatywach, a więc pracuje się dla niego równie efektywnie.

Uczciwe i ludzkie podejście oznacza również to, że pracownik dokładnie wie, co ma do zrobienia, na czym stoi firma i w którym kierunku podąża. Jeżeli określisz pracownikom silną misję firmy, będą mieli przekonanie, że biorą udział w czymś większym niż tylko zwykła praca. Żeby to wykonać, należy najpierw zadać sobie pytanie: “co dobrego robię dla ludzi i dla świata, udzielając im takich usług lub sprzedając takie, a nie inne produkty?” Odpowiedź na to pytanie będzie również dla Ciebie paliwem w momentach zwątpienia lub kryzysu, przez który przecież każdy przedsiębiorca niejednokrotnie przechodzi.

Miejsce, w którym spędzamy więcej czasu w tygodniu niż ze swoimi bliskimi, zwierzętami i hobby, powinno być na tyle atrakcyjne, aby pracownicy chcieli do niego wracać. Przyjazna atmosfera, szacunek i trzymanie się zasad…. nie są Twoim obowiązkiem. Zależą wyłącznie od Ciebie. Jednak jeżeli pragniesz zbudować firmę, o której Twoi pracownicy będą opowiadali wnukom i jeżeli chcesz cieszyć się ich szacunkiem długo po tym, jak przestaną u Ciebie pracować, warto zadbać o stworzenie takiej właśnie przestrzeni.