Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Jak przemawiać, by nas słuchano?

Każdy mówca powinien mieć w swoim repertuarze kilka rodzajów przemówień, aby móc przemawiać w czasie różnych okoliczności. Przemówienia mogą różnić się wyłącznie tematem, a niektóre również stylem.

Co możemy zrobić, aby w pełni wykorzystać nasze zdolności oratorskie?

Staraj się wygłaszać mowę na temat, którym się pasjonujesz i obok którego nie potrafisz przejść obojętnie tj. zgodny z Twoimi zainteresowaniami. Można dzięki temu przekazać innym cząstkę siebie. To z kolei pozwoli Ci przygotować fascynującą przemowę, która wywrze niezatarte wrażenie na Twoich słuchaczach.

Twoja wypowiedź powinna być logiczna, zwięzła i wyrazista, dlatego najlepiej przygotować ją na podstawie wcześniej skonstruowanego konspektu. Aby spełniać powyższe warunki, musi również mieć jasny cel.

Cel i struktura to najważniejsze elementy udanej mowy

Ważne jest, aby mówić w odpowiednim tempie tj. nie za szybko, lecz i nie za wolno. Nade wszystko należy stawiać kropki i odpowiednio stosować się do znaków przestankowych. Zdanie kilkakrotnie złożone lepiej jest powiedzieć, świadomie używając funkcji pauzy niż zakończyć jego artykulację na jednym wydechu.

Atrakcyjność oracji zwiększa wykorzystanie wyliczeń, porównań, metafor, parafraz, pytań retorycznych, alegorii itp. Jako mówca możesz być pewien, że retoryczność przemówienia na pewno zostanie doceniona przez odbiorców.

Nawiązywanie kontaktu wzrokowego z odbiorcami z kolei, jest bardzo ważnym elementem komunikacji. W trakcie przemówienia należy tak się ustawić, by wzrokiem objąć wszystkich słuchaczy.

Pamiętaj, że jako orator masz również możliwość słuchania i obserwowania swojego audytorium.

Jest to niezwykle cenne źródło informacji, które umożliwia szybką reakcję na potrzeby odbiorców i dostosowanie swojego przemówienia do nastroju słuchaczy. Nawet najbardziej perfekcyjnie przygotowana mowa, musi być podatna na drobne modyfikacje w trakcie jej wygłaszania. Każdy orator jest więc czasem zmuszony do drobnych improwizacji.

Wskazane jest, aby publiczności zadawać pytania. Mówca, który tylko wygłasza swoje oświadczenie, raczej nie ma szans na złapanie dobrego kontaktu z publicznością – jego odbiorcy pozostaną bierni. Zadawanie pytań osobom obecnym na widowni pobudza je do działania. Dzięki temu angażują się w to, co chcemy im przekazać.

Wreszcie na zakończenie należy zwrócić uwagę na to, co widać na pierwszy rzut oka. Jako mówca musisz w pełni kontrolować swoje zachowanie.

Pod wpływem stresu ludzie potrafią zachowywać się bardzo dziwnie.Nawet najlepsze przemówienie mogą popsuć takie zachowania, jak:

  • dreptanie w miejscu (z nogi na nogę, do przodu i tyłu, w lewo i prawo),
  • drżenie rąk,
  • mruganie,
  • nerwowe manipulowanie jakimś przedmiotem w rękach,
  • głośne wzdychanie,
  • poprawianie ubrania, fryzury, okularów itp.

Te nieuświadomione zachowania na czas prezentacji powinny być wyeliminowane lub przynajmniej zminimalizowane.

Pamiętaj także, że o wiele lepsze jest krótkie rzeczowe i wyraziste przemówienie, aniżeli długie, rozbudowane i monotonne. Szanuj swoich słuchaczy i nie wystawiaj ich cierpliwości i życzliwości na próbę.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.