Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Jak nie tracić pracowników?

W dzisiejszych czasach praktyką powszechnie stosowaną przez ludzi jest częste zmienianie miejsca pracy. Wielu z nich chce się przecież rozwijać, lubić to, czym się zajmuje, dobrze czuć się w miejscu pracy. Dlatego decydują się na poszukiwanie nowego zajęcia. Zbierając różne doświadczenia, starają się upewnić, co faktycznie jest dla nich ważne i dobre. A w głębi duszy wciąż liczą na to, że w końcu uda im się znaleźć a firmę marzeń i idealnego pracodawcę.

Dla pracodawcy utrata pracownika to kłopot, koszty i zawirowania. Ten artykuł jest skierowany dla liderów zespołu, którzy chcą się dowiedzieć, jak nie tracić pracowników oraz dać im to, czego potrzebujeą

A więc co jest ważne dla pracownika w miejscu pracy?

Przeprowadzane badania dowodzą, że z najistotniejsze czynniki to:

1. Atmosfera pracy – ma kolosalne znaczenie, gdyż wpływa na relacje pomiędzy pracownikami, zaangażowanie w wykonywaną pracę, efektywność działań; przyjazna atmosfera miejsca pracy sprawia, że wraz ze wzrostem zadowolenia, zespół osiąga coraz lepsze wyniki, a ludzie w większym stopniu identyfikują się z organizacją,

2. Potrzeba sensu – pracownik widzący sens swojej pracy jest pracownikiem zaangażowanym, a to przekłada się na pozytywną ocenę pracy i spełnienie osobistych oczekiwań pracownika; jest to też wyraz identyfikacji z organizacją i przywiązania do niej,

3. Społeczna odpowiedzialność biznesu, którą młode pokolenia traktują jako jedno z kryteriów decyzyjnych – chcą pracować w firmach, które dbają nie tylko o osiąganie zysku, ale również o środowisko, czy udzielanie pomocy lokalnej społeczności,

4. Potrzeba ciągłego rozwoju – tradycyjna forma szkoleń nawet tych atrakcyjnych, to obecnie dużo za mało; aktualnie ważne jest nie tylko zdobywanie wiedzy i nabywane nowych umiejętności, ale również i doświadczanie i przeżywanie w trakcie symulacji, czy gier szkoleniowych; duże znaczenie ma również wymiana wiedzy i doświadczeń z ekspertami, tak wewnętrznymi, jak i z zewnętrznymi.

5. Potrzeba bycia docenionym – ważne jest docenianie pracowników za ich sukcesy, czy dobrze wykonaną pracę; pracownicy cenią sobie indywidualne podejście, możliwość bezpośrednich rozmów z przełożonym, jak również elastyczny pakiet benefitów w firmie,

6. Potrzeba wpływu na to, co dla nas ważne – chcemy mieć możliwość współtworzenia rozwiązań, chętnie więc angażujemy się w projekty, w których ten wpływ jest bezpośredni; chcemy tu i teraz widzieć efekty naszych działań,

7. Benefity pozapłacowe – są jednym z częstszych oczekiwań względem pracodawcy; może to być karta na siłownię, bilety do kina, czy teatru, ciepłe posiłki w ciągu dnia; dzięki temu mamy możliwość skorzystania z wydarzeń kulturalnych i widzimy, że pracodawca dla nie tylko o to, byśmy wydajnie pracowali, lecz także byli wypoczęci, zrelaksowani czy zdrowi,

8. Dogodny dojazd lub praca w trybie hybrydowym – dojazdy do pracy często bywają męczące i czasochłonne; jeśli dojazdy zaczynają zjadać większość wolnego czasu i połowę pensji, wtedy właśnie zaczynamy zastanawiać się, czy jednak nasza firma nie jest położona zbyt daleko od naszego miejsca zamieszkania i staramy się szukać innej. Mądry pracodawca ułatwia pracownikowi pracę tw trybie hybrydowym – trochę w biurze, a trochę w domu (home office).

Z kolei do najmniej ważnych aspektów pracy należą np. prestiż budynku, czy lokalizacja w pobliżu przedszkoli/szkoły. Dobre firmy stawiają raczej na employee experience, tj. doświadczenie i potrzeby pracowników. Organizacje doskonale wiedzą, że należy nieustannie dbać o budowanie zaangażowania oraz dostarczanie pozytywnych wzorców, inspirować. Jest to bardzo ważne, bowiem pracownicy coraz śmielej wyrażają swoje potrzeby i są zdecydowani szukać organizacji, które je spełnią.  Tę zmianę w mentalności w dużym stopniu zawdzięczamy młodym pokoleniom, które potrafią otwarcie postulować swoje oczekiwania i punktują pracodawców w tym zakresie.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.