Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Jak być dobrym szefem managerów? (głową firmy)

W pewnym momencie rozwoju firmy dochodzi do sytuacji, w której managerowie zaczynają zarządzać małymi zespołami, a właściciel firmy… tymi managerami. Jeżeli robi to skutecznie, wpływa to na atmosferę, kondycję finansową, a nawet przyszłość firmy.  O czym warto, abyś pamiętał, gdy zostaniesz postawiony w takiej roli?

  1. Poznaj swoich podwładnych

Szef, który nie zna dobrze swoich managerów, nie ma szans na skuteczne zarządzanie tym zespołem. Warto więc wprost zapytać ludzi, co jest dla nich ważne, ponieważ dla każdego z nich są to inne wartości. Manager, który jest głową rodziny z zaciągniętym kredytem hipotecznym, stawia na bezpieczeństwo finansowe. Doświadczony pracownik samodzielności, swobody i spokoju w podejmowaniu decyzji. Kobieta, która ma małe dziecko, najbardziej doceni elastyczność pracy.

Czynniki, które są na pierwszym miejscu w hierarchii tych osób, zmieniają się w czasie.

Takie rozmowy warto prowadzić ze swoimi podwładnymi regularnie. Będą oni mieli wtedy doskonały przykład, jak traktować i prowadzić swój zespół. Przykład ten zawsze idzie z samej góry – od właściciela firmy.

  1. Rozmawiaj również z pracownikami

Czasami wydaje nam się, że managerowie wykonują dobrą i solidną pracę. Może się jednak okazać, że mydlą oni oczy przed szefem, ukrywając swoje własne niedociągnięcia. Robią to poprzez manipulację, zwalanie winy na swoich pracowników i inne nieodpowiedzialne zachowania. Warto rozmawiać z pracownikami niższego szczebla, aby przeprowadzić również ewaluację pracy managerów, a nie tylko im wierzyć na słowo.

  1. Motywuj pozafinansowo managerów i pracowników

Umiejętność motywowania pozafinansowego jest jedną z najważniejszych cech głowy przedsiębiorstwa. Każdy szef żąda od managerów, żeby zwiększali efektywność pracowników, generowali oszczędności oraz kładli nacisk na rozwój firmy. Większość ludzi zatrudnionych w firmie chciałoby zarabiać więcej, niż oferuje mu pracodawca. Ci, którzy otrzymują jednak coś więcej oprócz nagród finansowych, są silniej z nią związani i znacznie bardziej zadowoleni z pracy.

Bonusy, nagrody i inne motywatory typowo finansowe często cieszą się o wiele mniejszym szacunkiem niż uznanie przełożonych, miła atmosfera i komunikacja oraz jasne zasady dotyczące awansu.

Gratyfikacje pozafinansowe powodują lepszą relację managerów z właścicielami, tworzą rozwojową atmosferę, a przede wszystkim przekładają się na to, w jaki sposób manager traktuje swoich pracowników. Motywacja pozafinansowa jest skuteczna tylko wtedy, gdy spełnione są podstawowe wymagania finansowe managerów, umożliwiające im godne życie.

Podsumowanie

Każdy człowiek w firmie chciałby czuć się wysłuchany, ważny, chwalony i doceniany przez swojego szefa. Warto pamiętać, że manager to też człowiek. Głowa firmy, która zdaje sobie z tego sprawę, nie szczędzi słów uznania w mniejszych lub mniejszych zrealizowanych przez managera celach. Jeśli manager będzie tak traktowany przez szefa, w podobny sposób będzie podchodził do swojego zespołu. Te codzienne życzliwości nie kosztują wiele, a dodają skrzydeł ludziom w firmie, dzięki czemu może ona się dynamicznie rozwijać.

 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.