Inbound marketing – czym jest i jak go wykorzystać?
Inbound marketing jest pojęciem stosunkowo nowym, utworzonym około 9 lat temu w USA. Polska nazwa, to „aktywny marketing przychodzący”, jednak jest raczej rzadko stosowana, znacznie częściej można spotkać się z jego anglojęzyczną wersją.
Inbound marketing jest strategią internetowych działań promocyjnych, będących przeciwieństwem tradycyjnej reklamy. W strategii tej chodzi o zainteresowanie klienta treścią tak skutecznie, aby to on wykonał pierwszy krok w kierunku nawiązania kontaktu firmą. We współczesnych czasach wymagania klientów są o wiele większe, klienci oczekują bowiem, że poszukiwane produkty znajdą online, dlatego też inbound marketing nabiera coraz większego znaczenia.
Inbound marketing daje ogromne możliwości pozyskiwania nowych klientów przy użyciu trafnych treści, które odpowiadają na pytania w odpowiednim momencie, ułatwiając podjęcie decyzji przez kupującego.
Przyciągnięcie klienta wartościowymi treściami, które dostępne są dokładnie w tym miejscu, w którym odbiorca ich poszukuje, to właśnie główna definicja inbound marketingu. Internet jest już bowiem tak przeładowany różnymi formami reklamy, że większość internautów wprawiła się w ich ignorowaniu. Mechanicznie niejako skanujemy wzrokiem poszczególne strony, omijając wszelkie elementy, które uznajemy za bezwartościowe. I to jest największe wyzwanie, z jakim muszą zmierzyć się marketingowcy.
Większość użytkowników internetu, a szczególnie Millenialsi i kolejne pokolenia tzw. urodzone „ze smartfonem w ręku”, z dużą łatwością wyłapują sztuczne artykuły sponsorowane. Treści tego rodzaju mogą jedynie zrażać do marki, czy produktu, który w ten sposób się promuje. Przekonać ich może wyłącznie autentyczność, szczerość i praktyczna, ciekawa wiedza.
Rozwiązujesz problem – wygrywasz uwagę
Podczas gdy marketing wychodzący irytuje odbiorców, w związku z dostarczaniem treści, których po prostu nie chcą, celem inbound marketingu jest udzielanie odpowiedzi na określone pytania zainteresowanych użytkowników i rozwiązywanie ich problemów. Przy okazji można sprytnie przekazać informacje na temat produktu, usługi, czy też firmy oraz zmniejszyć koszt doprowadzenia do transakcji, czy konwersji. Inbound marketing ma zastosowanie szczególnie w przypadku firm działających w branży B2B, w których to podjęcie decyzji o zakupie zajmuje więcej czasu.
Inbound marketing sprowadza się do kilku podstawowych metod:
- blog firmowy rozpowszechniający wartościowe treści w formie artykułów, poradników, FAQ, e-booków, podcastów,
- social media takie, jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn YouTube, w których udostępniany jest wartościowy content oraz tworzone są reklamy kierowane do odpowiedniej grupy docelowej,
- SEO – optymalizacja treści oraz grafik pod kątem wyszukiwarek internetowych,
- darmowe webinary i kursy,
- video – YouTube, Facebook, Insta Stories,
- transmisje live i czat na żywo ze specjalistą, któremu Twoi potencjalni klienci będą mogli zadać pytania, a nasze wypowiedzi wzmocnią fachowy wizerunek firmy,
- newslettery z treściami przeznaczonymi wyłącznie dla subskrybentów,
- próbki oferty, np. darmowa analiza, wycena, konsultacja, wizualizacja,
- E-mail marketing – wysyłanie e-maili do tych osób, które dobrowolnie podały nam swój adres mailowy.
Przestrzeń wirtualna, blogi, fora czy social media, to nie jedyne miejsca, w których możemy prowadzić nasze działania marketingowe. Inbound marketing można bowiem realizować również offline. Doskonały sposób, to aktywny udział w targach, rozmaitych konferencjach branżowych, również pisanie i wydawanie książek lub artykułów prasowych, organizowanie warsztatów, konferencji i spotkań tematycznych. Działania te mają jeszcze jedną bezcenną zaletę, której nie zapewnia nam z wiadomych względów świat wirtualny, mianowicie zbudowanie realnej, osobistej relacji z klientem.
Jak widać, inbound marketing, daje ogromne możliwości i korzysta z licznych kanałów. Strategia inbound marketingu może pomóc w uporządkowaniu i zaplanowaniu działań w taki sposób, aby były one ze sobą spójne. Stworzenie dobrej strategii inbound marketingu, to bowiem duże wyzwanie.
Inbound marketing działa na każdym etapie, od pomagania konsumentom w znalezieniu naszej marki, do przekształcania ich w lojalnych klientów. Jest to więc strategiczne podejście do marketingu oraz zwiększenia sprzedaży.