Filozofia Kaizen w Twojej firmie
Filozofia kaizen, opierając się na metodzie małych kroków, z których każdy nie wymaga od nas zbyt dużego wysiłku, pozwala nam jednak dzięki systematyczności osiągnąć oczekiwany wynik.
Jeśli zamierzamy zacząć biegać, zaczynamy od 5 minut, po tygodniu i w następnych okresach dodajemy kolejne 5 minut. Nawet nie zauważamy, kiedy dojdziemy do godziny treningu.
Chcemy ograniczyć picie kawy? W pierwszym tygodniu wypijamy jej o 1/5 mniej, każdego dnia zmniejszając jej ilość zawsze wtedy, gdy poczujemy, że jesteśmy gotowi.
Chcemy nauczyć się języka obcego? Początkowo na słuchanie nagrań w tym języku poświęcamy 5 minut dziennie i nauczymy się każdego dnia 5 słówek. Pod koniec tygodnia powtórz wszystkie słówka.
I najważniejsze przesłanie filozofii Kaizen: dzień bez usprawnienia jest dniem straconym. Kaizen, wymaga od nas naprawdę niewiele, a mimo to (a może właśnie dlatego) można dzięki niemu osiągnąć wymarzony cel.
Metoda Kaizen często nazywana jest metodą małych kroków.
Jak można zastosować Kaizen w życiu firmy?
„Kaizen” to również japońska filozofia biznesowa, która ma jedno założenie: stałe poprawianie i ulepszanie procesu zarządzania i produkcji, na wszystkich szczeblach. W dosłownym tłumaczeniu na język polski oznacza to polepszenie, zmianę na lepsze.
Jaki jest cel takiego postępowania? Jest to m.in.:
– skrócenie czasu realizacji danego procesu,
– poprawa jakości wytwarzanych towarów,
– dostosowywanie technicznych elementów systemu,
– redukcja kosztów,
– poprawa ergonomii stanowisk pracy,
– tworzenie szczegółowych kryteriów oceny i nagradzania.
Dokonywanie zmian poprzez niewielkie ulepszenia bardzo korzystnie wpływa na działalność firmy, odpowiednią atmosferę w pracy i poczucie bycia docenianym u pracowników. Nad małymi krokami łatwiej jest sprawować kontrolę, dzięki czemu możemy być bardziej pewni siebie i stopniowo przechodzić do bardziej wymagających wyzwań.
Rodzaje kaizen
W zasadzie wyróżnia się dwa rodzaje koncepcji kaizen: kaizen przepływu i kaizen procesu.
Kaizen przepływu to udoskonalanie przepływu informacji i materiałów i jest ściśle związany z reorganizacją całego obszaru pracy. Kaizen procesu natomiast polega na usprawnianiu pojedynczych stanowisk pracy. Występuje tu duża ilość małych usprawnień, które nie wymagają dużego wysiłku przy wdrożeniu.
Koncepcja Kaizen zakłada 10 zasad…
… których stosowanie pozwala na stopniowe ulepszanie pracy na każdym etapie i na każdym szczeblu.
Oto te zasady:
1. Problemy stwarzają możliwości.
2. Próbując ustalić źródła problemu, pięciokrotnie pytaj „dlaczego?” (metoda i technika 5 why).
3. Bierz pomysły od wszystkich.
4. Bierz pod uwagę różne rozwiązania możliwe do wdrożenia.
5. Nie trzymaj się kurczowo ustalonego planu.
6. Twierdzenie, że czegoś nie da się zrobić, to wymówka.
7. Wybieraj raczej proste rozwiązania, nie czekając na te doskonałe.
8. W miejsce pieniędzy użyj sprytu.
9. Wszelkie pomyłki koryguj na bieżąco.
10. Ulepszanie nie ma końca.
Stosowanie metody Kaizen w firmie polega na zmianie stylu życia, które ma opierać się na nieustannym procesie ulepszania. Dlatego też jej podstawę stanowi ciągłe zaangażowanie pracowników wszystkich szczebli. Kaizen jest w zasadzie odpowiedzią na tradycyjne podejście do produkcji zautomatyzowanej, która nie wymaga świadomej oceny wykonywanych zadań. Koncepcja kaizen wspierana jest innymi zasadami, takimi jak ergonometria, ergonomia czy ekonomika ruchów elementarnych.