Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Fake newsy – jak obronić przed nimi markę?

Fake newsy, czyli kłamliwe i nieprawdziwe treści, są plagą mediów społecznościowych. Bardzo często mają kontrowersyjne, ale przyciągające uwagę nagłówki, dzięki czemu są często i chętnie klikane przez użytkowników.

Fałszywe informacje stanowią duże zagrożenie dla marki, gdyż w znacznym stopniu obniżają jej wiarygodność i doprowadzają do chaosu komunikacyjnego.

Dlaczego tak wiele osób bez specjalnej refleksji uznaje za prawdę wszelkie newsy?

Dzieje się tak dlatego, że większość ludzi z łatwością uwierzy w te informacje, które odpowiadają ich światopoglądowi oraz podkreślają ich wizję świata. Fałszywe newsy o produktach, mogą stać się przyczyną kryzysu w firmie. Mogą bowiem spowodować uszczerbek na jej wizerunku.

Należy więc podjąć skuteczne kroki, aby chronić się przed fałszywymi informacjami w mediach.

Zjawisko to można zwalczyć poprzez budowanie solidnych strategii wizerunkowych.

W momencie, gdy pojawiają się nieprawdziwe informacje na temat marki, podstawową bronią może okazać się mówienie prawdy. Aby więc prowadzić rzetelną komunikację, należy wykorzystywać każdą naszą obecność w mediach. Równie ważne jest również błyskawiczne stworzenie komunikatu będącego odpowiedzią na zarzuty i przesłanie do go mediów, gdyż gros fałszywych cytatów i tekstów pojawiających się w mediach społecznościowych ma swoje źródło w publikacjach medialnych.

W przypadku, gdy udzielamy odpowiedzi bezpośrednio pod materiałem zawierającym nieprawdę, warto przemyśleć i tak zredagować wypowiedź, aby przypadkiem nie dolać oliwy do ognia. Reakcję warto więc spokojnie wyważyć i nie przesadzić z emocjami w odpowiedzi na to zdarzenie.

Należy również pamiętać o niezwłocznym zgłoszeniu fake newsa przy użyciu narzędzia wbudowanego na platformie społecznościowej. Facebook, Instagram i Tweeter posiadają odpowiednie procedury, które pozwalają na dokonanie takiego zgłoszenia. W przypadku stwierdzenia, że informacje rozpowszechnia np. portal z wiadomościami, niezbędny będzie kontakt się z jego przedstawicielem w celu wezwania do wycofania i oficjalnego zdementowania lub opublikowania przeprosin za rozpowszechnianie fałszywej informacji.

Ponadto ważną sprawą jest prowadzenie analizy, skąd potencjalni klienci pozyskują informacje, wówczas łatwiej można dotrzeć do źródła i skontaktować się z osobą odpowiedzialną za notkę lub artykuł. Nie można też zaniedbywać relacji z mediami, gdyż może to umożliwić przekazanie rzetelnej informacji grupie docelowej.

Co może uchronić markę przed fake newsami?

Przede wszystkim budowanie więzi ze swoimi konsumentami, opartej na lojalności. Jeśli taką więź uda nam się stworzyć, to mało kto uwierzy we wszystkie negatywne informacje, które rozprzestrzenia się na temat firmy. Lojalni konsumenci będą raczej skorzy do ich podważania. Użytkownicy mediów powinni zobaczyć jak najwięcej pozytywnych działań marki. Wtedy łatwiej im będzie uwierzyć w jej uczciwość i wiarygodność. Jest to kolejny dowód na to, że transparentność działań i otwarta komunikacja z klientem się opłaca.

Aby działania te były jak najbardziej skuteczne, dobrze jest wdrożyć odpowiednią strategię komunikacji, która pomoże w kreowaniu określonego przekazu.

Podsumowanie

Autorzy fake newsów zwykle grają na naszych emocjach. Im bardziej emocjonująca jest informacja, tym większy wpływ ma na nasz umysł. Dlatego należy chłodno oceniać informację, zanim stwierdzimy, czy jest prawdziwa. Póki istnieje internet, będą też najprawdopodobniej istniały fake newsy. Niestety nie jesteśmy w stanie im zapobiec, ale możemy nauczyć się je rozpoznawać. Wiedza, czujność i świadomość to nasza jedyna i skuteczna broń przeciwko nieprawdziwym informacjom. Warto więc stale poznawać podstawowe zasady tego, jak się przed nimi bronić.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.