Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Dlaczego firmom opłaca się dbać o pracowników?

Wbrew powszechnemu przekonaniu, że pracodawcy raczej nie szanują swoich pracowników i są gotowi w każdej chwili zastąpić ich tańszą siłą roboczą, rzeczywistość przeczy tej tezie. Bowiem gros pracodawców wykazuje dbałość o pracowników, szczególnie o tych z długim stażem, którzy osiągnęli wysoki poziom kwalifikacji zawodowych, mają doświadczenie i nie wymagają stałego sprawdzania.

Przeprowadzane badania dowodzą, że w najbliższej przyszłości na rynku pracy może brakować minimum miliona pracowników. Dlatego największe wyzwanie dla pracodawców będzie stanowiło zatrzymanie w firmie najlepszych osób. Z całą pewnością warto więc pracownika doceniać.

Co to znaczy doceniać pracownika? Ważny jest w tym zakresie oczywiście wymiar finansowy, lecz równie ważne jest osobiste uznanie pracy i zasług drugiej osoby jako wartościowe dla firmy. Takie uznanie jest okazywaniem wdzięczności, a podziękowanie utrwala nasze relacje z pracownikami i przenosi je na płaszczyznę bardziej relacyjną niż transakcyjną.

Dlaczego więc utrzymanie takiego pracownika powinno stanowić priorytet dla pracodawcy?

Przewidywalność

Pracownicy o wieloletnim stażu pracy mają wprawdzie swoje przyzwyczajenia, często popadają w rutynę, są jednak przewidywalni. Pracodawca doskonale wie, jakie prace może mu zlecić, czy może powierzyć mu samodzielne wykonywanie zadań etc. Pracodawca, nie musi więc tracić czasu i energii na ciągłe nadzorowanie pracownika.

Znajomość firmowych procedur i standardów

Wieloletni pracownik nie musi uczyć się wewnętrznych procedur, zna wszystkich współpracowników, wie do kogo się zgłosić po poradę, jak również sam może udzielić pomocy młodszym pracownikom.
Pracodawca wie, że pracownik poradzi sobie z powierzonym zadaniem nawet bez nadzoru, zatem docenianie takiego pracownika jest bardzo korzystne dla firmy.

Lojalność

Lojalny pracownik to taki, który uczciwie i rzetelnie stosuje normy obowiązujące w przedsiębiorstwie. Wywiązuje się też z ustaleń z pracodawcą i sumiennie oraz starannie wykonuje swoje obowiązki.

Niestety ta cecha jest rzadko spotykana wśród młodej generacji pracowników. Dlatego ciągła ich rotacja stwarza firmom coraz więcej problemów, gdyż utrudnia to sukcesywny rozwój. Wieloletnich pracowników natomiast cechuje mniejsza skłonność do zmiany pracodawcy z błahego powodu, nie szukają pracy w innych firmach, jeśli naprawdę nie zostaną do tego zmuszeni.

Koszt przeszkolenia nowego pracownika będzie dużo wyższy.
To jeden z najważniejszych powodów, dla których pracodawcy powinni bardzo dbać o swoich pracowników. W szczególności chodzi o tych, którzy z firmą są zżyci, przykładają się do swojej pracy i posiadają wymagane kwalifikacje na danym stanowisku. Takiemu pracownikowi warto, przyznawać dodatkowe nagrody i premie, ponieważ i tak będzie to mniej kosztowne, niż przeszkolenie zupełnie nowej osoby.

Szczęście pracownika jest swego rodzaju inwestycją w biznes.

Wiadomą rzeczą jest, że zmotywowani pracownicy dają z siebie więcej nie dlatego, że muszą, ale dlatego, że sami dążą do tego aby wykazać większe zaangażowanie. Pracownicy, którzy odczuwają radość z tego, co robią, nie szukają nowej pracy i nie chcą zmieniać obecnej. A co najważniejsze: zadowoleni ludzie stają się naturalnymi i najlepszymi ambasadorami marki!

 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.