Czym są badania fokusowe i jak pomagają w prowadzeniu biznesu?
Czym kierują się klienci, kupując dane produkty albo wybierając pewne określone marki? Te pytania od zawsze nurtowały marketingowców i wciąż nie ma na nie prostych odpowiedzi.
Najnowsze techniki badań rynku są coraz lepiej dostosowane do zmieniających się warunków na nim panujących. Kiedy przygotowujemy się do wprowadzenia na rynek nowego produktu lub usługi, pojawia się potrzeba zbadania reakcji odbiorców na nowe rozwiązania. Dzięki temu działaniu możemy uniknąć w przyszłości wielu problemów związanych z niedopasowaniem oferty do potrzeb i możliwości klientów. Jest to także inspiracja do wprowadzenia wielu nowych zmian.
W takiej sytuacji niezwykle pomocną inicjatywą może okazać się poprowadzenie grupy fokusowej.
Grupy fokusowe mają na celu identyfikację istotnych motywów i ukrytych przyczyn. Jest to podstawowa technika badań jakościowych, które odpowiadają głównie na pytania, jakie istotne czynniki wpływają na decyzje i przesłanki, którymi kierują się konsumenci.
Grupa fokusowa to niewielka grupa ludzi, zwykle reprezentująca rynek docelowy, do których kierujemy nasze pomysły i pytania dotyczące naszych produktów, usług lub firmy. Rezultatem spotkania z grupą naszych klientów jest lepsze zrozumienie tego, jak nowe rozwiązanie zostałoby odebrane przez szerszą publiczność i jakie zmiany należy wprowadzić przed jego formalnym wdrożeniem.
Grupy fokusowe są obecnie bardzo często wykorzystywane przez firmy, różne organizacje i osoby prywatne. Za pomocą tej techniki można zbadać prawie wszystko.
Badanie fokusowe może ujawnić postawy i założenia, jakie ludzie przyjmują przy wyborze różnych produktów lub usług. Potencjał drzemiący w grupie klientów, może diametralnie zmienić nasze przypuszczenia dotyczące problemów, z którymi mierzy się nasza firma.
Optymalny skład grupy fokusowej to około 5-12 osób, które powinny odpowiadać naszemu rynkowi docelowemu. Liczebność grupy nie może być zbyt duża, aby z jednej strony umożliwić każdemu podzielenie się spostrzeżeniami, a z drugiej strony zapewnić interakcję w grupie i wykorzystać różnorodność doświadczeń.
W większych grupach dyskusja może być utrudniona z powodu braku okazji do wypowiadania się, mniej liczne natomiast mogą skutkować mniejszą pulą wygenerowanych pomysłów. Mogę one pomóc w segmentacji i pozycjonowaniu.
Grupy fokusowe pozwalają w znacznie większym stopniu, niż dotychczas stosowane metody, zrozumieć zwyczaje konsumenckie i to jest właśnie ich ogromny pozytyw. Dzieje się tak dlatego, że ludzie z reklamy, czy marketingowcy nie zawsze trafnie formułują pytania badając nowy produkt, czy innowacje. Natomiast rozmowa sam na sam lub w małej grupie pozwala łatwiej odkryć ukryte motywacje i pragnienia klientów i często możemy dowiedzieć się z niej znacznie więcej, niż ze zwykłej na sztywno napisanej ankiety.