Czym jest INFLUENCER MARKETING i jakie są jego zalety?
Influencer marketing można najprościej określić jako podejmowanie przez markę współpracy z influencerami w celu wypromowania towarów lub usług poprzez na przykład wpisy sponsorowane, wystawianie recenzji produktu otrzymanego za darmo, udział w reklamach i kampaniach promocyjnych.
Pojęcie „influencer” można różnie definiować, lecz w sposób najprostszy można powiedzieć, że jest to osoba, która z uwagi na swoją popularność, ma wpływ na opinię większego grona odbiorców, a do komunikacji z tymi odbiorcami najczęściej używa mediów społecznościowych.
Influencerem nie może więc być każdy bloger lub osoba prowadząca konto na Instagramie,
…gdyż kluczową kwestią jest badanie wpływu, jaki może on wywrzeć na dużą grupę fanów.
Influencerami mogą być modele, popularni aktorzy, piosenkarze, sportowcy czy celebryci, korzystający z mediów społecznościowych do komunikowania się ze swoimi fanami. Może się też zdarzyć, że influencer to po prostu osoba prowadząca bloga, vloga, czy Instagrama, który zyskał dużą popularność pośród internautów. Infuencerzy zaliczający się do tej kategorii zazwyczaj skupiają swoją działalność wokół określonej tematyki: na przykład mody, kosmetyków, , gotowania, fitnessu, podróży czy filmów.
Zyskują oni swoją popularność dzięki niewątpliwie dużej wiedzy na ten konkretny temat. Wartościowe wpisy, świadczące o ich szerokiej wiedzy i zaangażowaniu, dają im możliwość generowania zasięgu oraz digitalowe zaplecze, które pomagają im nieustannie poszerzać społeczność fanów i sprawiają, że są postrzegani jako specjaliści w swojej dziedzinie. W konsekwencji infuencerzy zyskują autorytet, dzięki któremu mogą łatwo wpływać na opinie, a w szczególności na decyzje zakupowe osób śledzących ich wpisy.
Influencer opiera swoje wpływy z jednej strony na sławie i rozgłosie, ale także na wypracowanym autorytecie.
Osądy osób cieszących się zaufaniem i opinią eksperta, są łatwo przyjmowane przez fanów za wiarygodne.
Influencerów można również podzielić stosując takie kryterium, jak liczba odbiorców, do których docierają ze swoimi treściami. Mogą to więc być tzw. mikroinfluencerzy, którzy mają zasięg rzędu kilku tysięcy oraz makroinfluencerzy o zasięgu od kilkunastu do setek tysięcy. Są także megainfluencerzy, posiadający grono odbiorców przekraczające milion użytkowników.
Polskim influencerom jeszcze dużo brakuje do popularności, jaką osiągają ich koledzy za oceanem. W ostatnim okresie jednak i na naszym, rodzimym poletku, pojawiło się wiele internetowych sław, których kanały na Youtube, Instagram i profile na Facebooku śledzą setki tysięcy użytkowników.
Influencer marketing to jedna z obecnie najskuteczniejszych form promocji. Można w niej bowiem wpływać na zaangażowaną grupę fanów konkretnej osoby, ale także stosować takie mechanizmy, jak skłonność nabywców do polegania na rekomendacji innych, chęć naśladowania idoli, skuteczność reklamy natywnej (przyjmującej postać naturalnego komunikatu, mało inwazyjnej). To doskonały sposób na dotarcie do nowych klientów i zwiększenie świadomości marki. Warto więc rozważyć wykorzystanie tej formy promocji – zwłaszcza przy wprowadzaniu nowych produktów na rynek.