Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Czym jest CSR i dlaczego warto je stosować w firmie?

Co oznacza skrótowiec CSR? W oryginale, po angielsku, możemy rozwinąć to w sposób następujący: „Corporate Social Responsibility”, a po polsku brzmi: „społeczna odpowiedzialność biznesu”.
CSR to w gruncie rzeczy filozofia prowadzenia biznesu, zgodnie z którą firma powinna brać pełną odpowiedzialność za wpływ swojej działalności na klientów, dostawców, pracowników oraz środowisko. W szczególności chodzi w niej o to, by znaleźć równowagę pomiędzy wydajnością i zyskownością, a pożytkiem społecznym.


W najprostszy sposób można powiedzieć – CSR zakłada, że firma nie może skupiać się wszelkimi możliwymi sposobami wyłącznie na kreowaniu zysków, ale powinna działać również pozytywnie na świat wokół siebie.

Kryje się pod tym  dążenie do aktywności firmy w zakresie chociażby ekologii, czy wspierania lokalnych społeczeństw, znajdujących się w pobliżu jej siedziby. Zatem celem firmy powinno być więc  – chociaż w minimalnym stopniu – działanie na rzecz społeczeństwa, w którym funkcjonuje.

Podstawą CSR praktycznie każdego wielkiego przedsiębiorstwa jest działalność charytatywna. Może kształtować lub nawet zmienić wizerunek firmy na o wiele bardziej pozytywny, stawia ją w świetle reflektorów jako sponsora wielkich akcji na rzecz chorych czy biednych. CSR to jednak nie tylko charytatywność i działania proekologiczne. Jest to również wspieranie najbliższej okolicy firmy, utrzymywanie kontaktów z jej społecznością. Szczególnie konieczne jest to wtedy, gdy siedziba przedsiębiorstwa ulokowana jest na terenach podmiejskich lub wiejskich. Wtedy może ona efektywnie wykazać się w działaniach na rzecz gminy, powiatu lub starostwa, pomagając w organizacji różnego rodzaju lokalnych uroczystości np. dożynek, odwiedzając fabryki, a także ich pracowników, czy wspierając finansowo organizacje działające na tym terenie.

Koszty takich operacji nie są przesadnie wielkie dla przedsiębiorstwa, a potrafią zdziałać cuda i wpłynąć bardzo pozytywnie na nasze samopoczucie. Pomaganie innych sprawia, że nie tylko w nas samych wzrasta poczucie dobrze spełnionego uczynku, ale dotyczy to również  naszej firmy. W wyniku tych działań zaczyna być ona bowiem postrzegana jako przyjazna, otwarta na społeczność, i do tego efektywnie ją wspierająca. Niekoniecznie zwróci się to w postaci zwiększonych zysków – ale przecież nie zawsze o to chodzi, prawda?

Odpowiedzialne działania społecznie nie są nastawione na zysk – choć przynoszą go w dłuższej perspektywie, nie jest to celem samym w sobie.

Należy sobie zdać sprawę, że głównymi korzyściami, które uzyskuje firma angażująca się w działania społeczne są: przychylność społeczności lokalnej oraz większa rozpoznawalność firmy, co przekłada się na zwiększenie zaufania zarówno klientów, jak również urzędów i banków.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.