Co to jest optymalizacja współczynnika konwersji?
Konwersja to konkretne, zaplanowane działanie wykonane przez Internautę w odpowiedzi na skierowaną do niego propozycję. Może to być: przejście do sklepu internetowego i zakup produktu, zapis na newsletter, pobranie bezpłatnego materiału itp.
Optymalizację konwersji, z angielskiego Conversion Rate Optimization w skrócie CRO, określa się jako zespół wszelkich działań mających zapewnić poprawę współczynnika konwersji, który przekłada się na osiągnięcie korzyści biznesowych przez właściciela strony internetowej w postaci wzrostu przychodów ze sprzedaży.
Sam współczynnik konwersji jest miernikiem skuteczności prowadzonego biznesu. Dostarcza nam bowiem informacji, jaki procent użytkowników odwiedzających dany serwis dokonało pożądanej akcji w formie dodania produktów do koszyka lub wypełnienia formularza kontaktowego. Im wyższa jest jego wartość, tym lepszymi efektami może się cieszyć witryna internetowa.
Strategia CRO sprowadza się do tego, aby stale poprawiać poszczególne elementy na stronie internetowej i w ten sposób uzyskać wzrost współczynnika konwersji, co wiąże się z realnymi korzyściami dla właściciela strony internetowej. Musimy pamiętać o tym, że systematyczny pomiar, jest kluczowym elementem poprawy współczynników konwersji.
Optymalizacja konwersji to, najogólniej rzecz ujmując, realizacja celu, a więc dla każdej strony internetowej pod tym pojęciem kryje się coś innego.
Kluczową przesłanką są założenia biznesowe i branża, w której działa dany przedsiębiorca. W zależności od tego, mianem konwersji określa się więc różne czynności podejmowane przez użytkowników na stronie internetowej. Jeśli chodzi o sklepy internetowe konwersja to przede wszystkim dokonanie zakupu, natomiast w przypadku portali informacyjnych, jako najbardziej pożądane, traktowane jest zapisanie się do newslettera, pobranie e-booka lub też udostępnienie artykułu na portalu społecznościowym.
Korzyści płynące z usługi optymalizacji konwersji
Dla każdego e-commerce, optymalizacja konwersji przynosi szereg korzyści.
Skupia się bowiem przede wszystkim na zrozumieniu, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po naszej witrynie, jakie podejmują działania i ewentualnie co powstrzymuje ich przed realizacją celów.
Dobrym posunięciem może być więc wezwanie do działania CTA (Call To Action), czyli link, po kliknięciu którego użytkownik przenosi się w miejsce docelowe. Mogą nim być:
- landing page,
- karta produktu w e-sklepie,
- strona z logowaniem do aplikacji.
Profesjonalnie przygotowana strategia CRO umożliwia wzrost efektywności biznesowej, co prowadzi do bardziej skutecznego osiągania celów założonych przez internetowego przedsiębiorcę.
Skrupulatna analiza danych o zachowaniach użytkowników oraz podejmowane działania SEO przyczyniają się do:
– zwiększenia ruchu w serwisie, czego miarą jest liczba sesji, odsłon, unikalnych użytkowników,
– zmniejszenia współczynnika odrzuceń,
– pozyskiwania nowych klientów,
– uzyskiwania systematycznego wzrostu współczynnika konwersji,
– odnotowywania wyższych przychodów ze sprzedaży.
Czynniki wpływające na współczynnik konwersji, to w szczególności:
– opinia o marce i jej popularność,
– cena produktu,
– odpowiedź na pytanie, czy proces sprzedażowy wymaga dłuższego procesu decyzyjnego lub dodatkowych konsultacji, czy też można go zamknąć po jednej wizycie na stronie,
– przedmiot konwersji – pozyskanie sprzedaży jest o wiele trudniejsze niż pobranie ebooka.
Optymalizacja współczynnika konwersji ma ogromne znaczenie dla wyników naszej strony. Przynosi bowiem zarówno korzyści finansowe, jak i te mniej oczywiste, takie jak wzrost lojalności klientów. Kiedy dopracujemy swoje współczynniki konwersji, pozostaje już tylko systematycznie monitorować skuteczność wdrożonych działań.