Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Co to jest marketing mix?

Marketing mix jest kompozycją marketingową. Składa się na nią grupa różnorodnych elementów, które są ze sobą powiązane. Są to głównie działania, procesy, strategie oraz techniki, które stosuje się w danej firmie. Wszystko po to, aby odpowiednio oddziaływać na rynek, konkurencję oraz na własnych klientów w taki sposób, aby nabywali oni konkretne produkty.

Zatem koncepcję marketingu mix można określić jako zbiór zagadnień teoretycznych, w oparciu o które firmy mogą podjąć stosowne działania praktyczne. Aktualnie istnieje kilka modeli pozwalających na wywieranie wpływu na otoczenie rynkowe. Najpopularniejszą i jednocześnie najstarszą koncepcją marketingu mix jest koncepcja 4P. Nazwa ta pochodzi z języka angielskiego od słów: product, price, promotion, place.

Te cztery podstawowe elementy marketingu mix w tej koncepcji, to:

produkt – oznacza towar lub usługę; produkt winien mieć wysoką jakość i spełniać konkretne funkcje;

cena – wysokość jej zależy m.in. od kosztów promocji, dystrybucji i produkcji i powinna być odpowiednio ustalona; cenę należy ustalić na podstawie szczegółowej analizy, uwzględniającej wiele elementów takich, jak określenie poziomu popytu, kosztów, relacji pomiędzy sprzedażą a zyskiem;

promocja – ten element marketingu mix związany jest z podejmowanymi przez firmę działaniami, które służą przekazywaniu informacji o produkcie i kształtowaniu popytu; promocja może więc pełnić nie tylko funkcję informującą, ale również pobudzającą oraz konkurencyjną i uwzględnia m.in. reklamę tradycyjną, reklamę internetową, sprzedaż bezpośrednią;

dystrybucja – to kanały, za pośrednictwem których towar lub usługą mogą trafić do klienta; pojęcie to oznacza nie tylko lokalizację punktów handlowych i usługowych, lecz również m.in. do sposób układania towarów w sklepach; element ten uwzględnia również wygodę nabycia, tj. to czy dla konsumenta dany produkt jest łatwo dostępny.

Te cztery podstawowe narzędzia marketingu mix pozwalają firmom na stworzenie kompleksowej kampanii reklamowej. Połączenie ze sobą kilku elementów przyczynia się do osiągnięcia pożądanych rezultatów.

Podsumowanie

Marketing mix jest bardzo przydatną metodą w procesie wdrażania produktu, prowadzącą do uzyskanie maksymalnego zysku z jego sprzedaży. Poszczególne marki winny dostosowywać koncepcje marketingu mix do własnych, indywidualnych potrzeb. Bowiem każda firma musi samodzielnie zdecydować, co i w jaki sposób chce sprzedawać.

Ważne jednak jest to, że niezależnie od wybranej koncepcji marketingu mix, do opracowania kompleksowej strategii promocyjnej konieczne jest:
– określenie grupy docelowej,
– rozpoznanie celów promocji,
– trafny wybór odpowiednich mediów do komunikacji i sprzedaży,
– przygotowanie budżetu promocyjnego.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.