Click & Collect – jak działa i dlaczego warto?
Click & Collect, czyli usługa „kliknij i odbierz”, jest hybrydową metodą zakupu online i offline. Umożliwia ona użytkownikom wybór i zakup towarów przez internet, a odebranie ich w sklepie lub w innym punkcie odbioru.
Taka możliwość zakupu przez internet i odbioru w sklepie nie jest nowością, gdyż duże sieci handlowe oferują tę metodę od wielu lat. Nowością natomiast jest to, że na tę formę sprzedaży otworzyły się również małe i średnie firmy.
Click & Collect ma na celu przede wszystkim maksymalne uproszczenie procesu zakupu i płatności. Jest to ze wszech miar korzystne zarówno dla kupujących, jak i sprzedających.
Jak zatem działa klikanie i odbieranie?
Usługa Click & Collect pozwala użytkownikowi na przeglądanie katalogu online sklepu stacjonarnego w dowolnym miejscu i czasie.
Po dodaniu produktu do koszyka, użytkownik może wybrać opcję odbioru zamówienia osobiście w sklepie położonym najbliżej miejsca zamieszkania. Może dokonać tego wyboru jako odpowiedni punkt na mapie lub wpisując kod pocztowy, w zależności od tego, jakie opcje oferuje sprzedawca.
W zależności od rodzaju produktu, użytkownik:
– oczekuje informacji, czy produkt jest aktualnie dostępny w sklepie,
– otrzymuje wiadomość e-mail z potwierdzeniem,
– wybiera najdogodniejszy dla niego przedział czasowy odbioru towaru w sklepie,
– udaje się do wybranej placówki w celu jego odbioru.
Zwykle sklep rezerwuje zamówiony produkt przez kilka dni.
Płatności w systemie Click & Collect przewidują dwie opcje:
– pierwsza pozwala na dokonanie płatności online i wysłanie produktu z magazynu do najbliższego punktu sprzedaży; dzięki temu nie musimy płacić w sklepie, a odbiór jest szybszy.
– druga opcja dopuszcza rezerwację produktu online, osobiste przyjście do sklepu i płatność offline; dzięki temu produkty, które są już dostępne w sklepie, mogą być odebrane bez zbędnego oczekiwania na ich dostarczenie z magazynu.
Korzyści dla nabywców
– oszczędności w zakresie ceny dostawy,
– oszczędność czasu związanego z oczekiwaniem na dostarczenie zamówienia do domu,
– dostępność produktu natychmiast lub tego samego dnia,
– możliwość wyboru miejsca i terminu odbioru swojego zamówienia,
– możliwość obejrzenia każdego produktu w katalogu online, który dostępny jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu (brak konieczności wizyty w sklepie stacjonarnym),
– możliwość wymiany lub zwrotu produktu w momencie jego oględzin w sklepie,
– minimalizowanie ryzyka otrzymania uszkodzonego produktu,
– możliwość dostosowania czasu odbioru do własnego planu dnia.
Korzyści dla sprzedawców
Wdrożenie funkcji Click & Collect w sklepie internetowym jest dostosowaniem się do spełniania życzeń potencjalnych klientów, jak również do zaspokajania ich nowych zachowań zakupowych.
Dodatkowe korzyści to:
– zmniejszenie kosztów transportu,
– unikanie potencjalnych problemów z kurierem w kwestii opóźnienia w dostawach, uszkodzeń podczas transportu itp.,
– wzrost sprzedaży przy kasie lub przy odbiorze (upselling),
– unikanie negatywnych opinii spowodowanych długimi terminami dostaw,
– unikanie zatorów w placówce oraz długich kolejek.
Podsumowanie
W obecnych czasach największe trudności w zakupach online wynikają z kosztów przesyłki oraz często długich lub nie dostosowanych do potrzeb klientów terminów dostawy. Dlatego właśnie Click & Collect okazuje się być cennym sojusznikiem dla e-commerce i atrakcyjnym rozwiązaniem dla konsumentów.
Bowiem wdrożenie tej usługi daje kupującym większą swobodę i wybór, a to z kolei owocuje lepszą konwersją w sklepach internetowych.