Budowanie relacji w biznesie — w jaki sposób zjednać wokół siebie partnerów?
Każdej firmie zależy na pozyskiwaniu nowych klientów. Jednak jeszcze ważniejsze w biznesie jest pozyskanie klientów stałych i lojalnych. Jest to jednak możliwe wyłącznie pod warunkiem wytworzenia między firmą a klientami długotrwałych relacji, które byłyby oparte na wzajemnym zaufaniu. Budowanie udanych relacji biznesowych nie jest łatwymzadaniem — nieprzypadkowoo jest to też jedna z najbardziej pożądanych kompetencji na współczesnym rynku pracy.
Wydawałoby się, że w dobie mediów społecznościowych kontakt bezpośredni straci na wartości. Nic bardziej mylnego. Nadal bardzo ważne są realne i prawdziwe spotkania z klientami. Jeżeli odległość jest zbyt daleka, można organizować video spotkania poprzez Skypee lub appear.in. Jeśli nie mamy takiej możliwości powinniśmy utrzymywać z partnerami co najmniej regularny kontakt telefoniczny.
Rozmawiaj. Często
Poszukiwanie okazji do spotkań z partnerami biznesowymi i wychodzenie z inicjatywą to podstawa naszej współpracy. Równie ważne jest jednak umiejętne prowadzenie rozmowy, które jest sprawdzianem dla naszych kompetencji interpersonalnych.
Indywidualne podejście, jak również inteligencja emocjonalna pozwala nam na intuicyjne dostosowanie się do naszego rozmówcy. Musimy pamiętać, że każdy z nas jest inny, co w rezultacie przekłada się na odmienne oczekiwania, potrzeby i styl komunikacji. Niezwykle istotne jest uważne i aktywne słuchanie naszych partnerów biznesowych. To pozwala nam bowiem jak najtrafniej określić, jakie rozwiązania czy usługi możemy zaproponować wybranemu klientowi w danym momencie.
Ogromne znaczenie ma też fakt, że dobrze obsłużony i zadowolony klient może sprowadzić do naszej firmy nowych konsumentów.
Wiadomym jest, że większość ludzi z zasady częściej wierzy znajomym, czy rodzinie, niż nieznajomym, więc rekomendacja zadowolonych osób może być najtańszym i najprostszym sposobem na zdobycie nowych klientów.
Nie zawsze klient jest Twoim panem
Często zdarza się, że chcąc za wszelką cenę utrzymać danego klienta, sukcesywnie przesuwamy granice naszej asertywności, ustępując mu w wielu sprawach i działając wbrew swoim przekonaniom. Jednakże nie niesie to za sobą niczego pozytywnego, a już z pewnością nie przekłada się na budowanie trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu długofalowej współpracy. Z takiej Ty również masz być zadowolony i każdy musi wygrywać.
Udane relacje biznesowe to przede wszystkim podejście partnerskie, w którym to klient ma do nas pełne zaufanie i polega na naszej wiedzy, doświadczeniu oraz jakości świadczonych przez nas usług. Dlatego ważne jest, by rozpoczynając współpracę, pewnie wyrażać swoje zdanie, nie obawiać się konstruktywnej krytyki i jasno argumentować swoje stanowisko w momencie, gdy nie zgadzamy się z klientem.