Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Biznesowy dress code – o czym warto pamiętać?

Styl ubierania się jest w biznesie tak samo ważny, jak szerokie kontakty, czy pieniądze. Profesjonalny biznesowy dress code może być dla nas bardzo korzystny, a błędy popełnione w tej materii mogą być powodem zniszczenia nawet najbardziej intratnego, wydawałoby się, interesu. Jak się zatem ich ustrzec?

Dress code stanowi element savoir-vivre’u, który zawiera zbiór zasad określających normy stroju w odniesieniu do konkretnych miejsc i sytuacji, w których się znajdziemy. Dotyczy to również regionu świata, kraju, kultury, czy nawet religii. Biznesowy dress code określa w głównej mierze etykietę stroju służbowego lub ubrania na rozmowę kwalifikacyjną.

Business dress code, czyli styl biznesowy, dotyczący zarówno mężczyzn, jak i kobiet, opiera się o kilka prostych modowych zasad.

Podstawowe zasady biznesowego dress codu

Styl biznesowy to nie jest pogoń za modowymi eksperymentami; w niektórych sytuacjach, w których odrobina luzu jest dozwolona, zawsze musimy pamiętać, że jesteśmy w pracy i powinniśmy troszczyć się o swój profesjonalny wizerunek. Elegancka, biznesowa stylizacja, powinna być ograniczona do maksymalnie trzech kolorów. W mniej formalnych okolicznościach tych barw może być więcej, jednak nie należy z nimi nie przesadzać.

Elegancja stroju to nie tylko dobór jego elementów, ale również wysoka jakość materiałów. Ubrania powinny być odpowiednio dopasowane do sylwetki i prawidłowo dobrane kolorystycznie. Nie należy zapominać, że odpowiedni dress code zależy również od miejsca, w którym pracujemy, sprawowanej funkcji, czy osób, z którymi się spotykamy. Najlepszą receptą na idealny strój jest kontekst spotkania. Bowiem niejednokrotnie idealnie skrojony garnitur będzie atutem, natomiast w innej sytuacji, może okazać się modowym faux pas. Przesadny „szpan” może bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Strój nie powinien oznaczać naszej zamożności, a raczej charakteryzować się schludnością i szacunkiem do osób, z którymi się spotykamy.

Najważniejsze jest więc to, aby bezwzględnie zawsze był czysty i świeży, bez plam, czy dziur, \wyprasowany, a dodatki dobrane ze szczególną starannością i gustem.

Rodzaje dress codu biurowego

Business Attire (Business Formal), tzn. biznesowy formalny; jest najbardziej oficjalnym ze ściśle określonymi zasadami ubioru; obowiązuje w stosunku do osób zajmujących najwyższe stanowiska w firmie oraz przedstawicieli firm na formalnych spotkaniach biznesowych.

Business Smart, tzn.  biznesowy pół-formalny; elegancja bardziej swobodna, lecz strój starannie dobrany i przestrzegający obowiązujące zasady, sugerowany managerom, dyrektorom departamentów pracującym w biurze, osobom mającym osobisty kontakt z klientami.

Smart Casual określa się jako schludny, lecz nie do końca formalny i dotyczy codziennych, ale jednak wciąż eleganckich stylizacji.

Business Casual to strój biznesowy nieformalny; występują tu zarówno elementy mniej formalne, jak i łączone są z tymi elegantszymi. Ubrania Business Casual są ciągle stylowe, schludne, lecz jednak dosyć zachowawcze.

Personalna stylistka 

Panuje przekonanie, że z usług personalnych stylistek czy stylistów korzystają wyłącznie osoby występujące przed kamerą lub obiektywem ponieważ są zbyt kosztowne i niepotrzebne innym zawodom. Prawda jest taka, że tego typu usługi nie dość, że są przystępne cenowo, to mogą totalnie odmienić myślenie o sposobie ubierania się, a nawet o sobie.  Zdecydowanie powinno się z skorzystać z takich usług chociaż raz w życiu i przekonać na własnej skórze, jak wiele mogą dać! Dobra stylistyka nie wywraca do góry nogami stylu przedsiębiorcy, a wydobywa największe jego atuty poprzez ubiór. Podczas wspólnych zakupów sugeruje ubrania, w których dana osoba wyglądała by świetnie, a jeśli również CZUJE się w nich dobrze, to… bingo! Warto skusić się na podpowiedzi specjalistki również po to, aby w przyszłości samodzielnie skutecznie dobierać ubrania i dodatki na spotkania z partnerami biznesowymi.

Podsumowanie

Dbając więc o sprawienie dobrego wrażenia w pracy, można samodzielnie dobrać odpowiedni strój np. stawiając na klasyczną stylizację. Można również zaciągnąć porad stylistki. Odpowiednie ubranie może zdziałać cuda na spotkaniach z przyszłymi klientami, a także na rozmowach handlowych, rozmowach o pracę czy nawet… na randce 🙂

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.