Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Bezpłatny ebook działa jak magnes na klientów

Gratis, za darmo, bezpłatnie, za free – te hasła brzmią jak zaklęcia i jednocześnie przyciągają jak magnes. Nie ma żadnych istotnych przesłanek, aby nie skorzystać z pobrania ebooka za darmo, jeśli można i zawarty w nim temat nas interesuje. Dołączony w promocji do innych zakupów lub po prostu ściągnięty ze strony z wolnymi zasobami, nie zajmie nam w domu miejsca na półce, ani nie będzie pełnił roli zbędnych gratisów kuszących na wyprzedażach. Nawet w tym przypadku, jeśli nigdy do niego nie zajrzymy…

W prowadzeniu biznesu online, ebook może być tym produktem, który generuje bezpośrednio przychód, może też być bezpłatnym prezentem oferowanym osobom zapisującym się na naszą listę mailową. 

Zatem bez względu na to, jaką funkcję pełni, ebook jest nośnikiem naszej eksperckiej wiedzy, budującym wizerunek marki profesjonalnej oraz pomagającym rozwiązywać główne problemy naszego klienta idealnego. Jednak aby uzyskać odpowiednią siłę rażenia naszego produktu, trzeba zaprojektować ebook tak, aby wyglądał jak efekt pracy doświadczonego designera i sprzyjał nawiązywaniu trwałej relacji z naszym klientem idealnym.

Należy więc uświadomić sobie, co to właściwie jest ten ebook. Otóż  ebook, to w świecie biznesów online, potoczna nazwa dla pliku w formacie PDF. Jak wiadomo, format PDF jest sztywny – raz zapisany układ strony nie pozwala na skalowanie fontów, ani też na płynne przelewanie treści przez strony.

Jak więc stworzyć dobry bezpłatny ebook?

Tworząc ebooka, którego przekażemy za darmo, sprawiamy, że odbiorcy będą odczuwali potrzebę odwdzięczenia się. Oczywiście tylko w tym w przypadku, gdy materiały te będą przydatne. Nawet jeśli większość osób tego nie zrobi, to budujemy pozytywny wizerunek swojej marki. W jaki sposób odbiorcy mogą odwzajemnić się za nasza merytoryczną? Część z nich polubi albo udostępni nasze posty w mediach społecznościowych, inni skomentują post na blogu, wpis na portalu, a niektórzy kupią nasz produkt.

Przede wszystkim musimy mieć na uwadze to, że zależy nam na przekazywaniu wartościowych informacji i zbudowaniu pozycji eksperta. Materiał nie powinien być więc zbyt skomplikowany, aby odbiorca łatwo mógł się połapać, o co w nim chodzi. Powinien być jak najbardziej przystępny i łatwy w zrozumieniu dla naszego potencjalnego klienta. Dlatego należy wyznawać zasadę oszczędnego projektowania. Co to oznacza w praktyce? 

Prościej oznacza lepiej, a więc każdy z elementów projektu należy maksymalnie uprościć, np.:

  • zdjęcia – zamiast używania wielu, mniejszych fotografii, powinniśmy wybierać kilka, ale o zdecydowanym charakterze, które faktycznie przemówią do odbiorcy,
  • układ treści – zamiast męczącego oko ciągu znaków w jednej kolumnie, można podzielić tekst na dwa eleganckie łamy, które ułatwiają odbiór i przyspieszają lekturę,
  • nagłówki – w miejsce długich fraz i pełnych zdań, przekaz trzeba maksymalnie skrócić, co jest dobrym posunięciem nie tylko pod względem projektowym, ale także komunikacyjnym.

Musimy dążyć do tego, aby nasz projekt był przyjemny w odbiorze. Przecież w przypadku ebooka nie musimy stresować się liczbą stron oddanych do drukarni, można więc spokojnie w delikatny sposób rozciągnąć nasz projekt. Tak więc każdy z elementów graficznych powinien sobie swobodnie „oddychać”, zarówno w odniesieniu do innych części projektu, jak i krawędzi strony. 

Tekst nie powinien zbyt blisko przylegać do grafiki, aby być dobrze czytelnym. Wtedy projekt będzie wyglądał naprawdę designersko i jest duża szansa, że przykuje uwagę i jednocześnie nie obciąży projektu.

Krótkie ebooki możemy używać jako lead magnety, które mają za zadanie przyciągać potencjalnych klientów, ale również konwertować ich w leady. Dla przypomnienia – lead to nie tyle potencjalny klient, co osoba, która wykonała już pierwszy krok w kontakcie z firmą i może (lub chce) dokonać tam zakupu. To właśnie takie osoby ma przyciągnąć lead magnet. Ale to jeszcze nie wszystko – ma również nakłonić je do pozostawienia danych kontaktowych i wyrażenia zgody na komunikację marketingową. A to już połowa sukcesu sprzedażowego.

W jaki sposób udostępnić ebooka odbiorcom?

Najlepszym sposobem będzie wysłanie ebooka dopiero po zapisaniu się na newsletter. Dzięki temu możemy zyskać wielu nowych odbiorców. Po wysłaniu ebooka nie należy kończyć komunikacji z odbiorcami, lecz parę dni później można przesłać wszystkim zapisanym interesującą wiadomość z linkiem do artykułu, który będzie ciekawy i związany z tą samą tematyką.

Musimy też pamiętać o tym, aby nie zaniedbać mailingu i systematycznie sprawdzać, ile jakich maili zostało otwartych. 

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.