Księgowość, prawo, doradztwo, networking

4 ważne porady dla początkującego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają swoje biznesy, mają zazwyczaj dużo zapału i ogromne marzenia. Nie wiedzą, że czegoś nie można, przez co odważniej idą ścieżką rozwoju biznesu, nie widząc nawet kłód, których bardziej doświadczeni biznesmeni wręcz oczekują. Z drugiej strony mogą popełnić błędy, które są zdecydowanie do uniknięcia, o ile podejdzie się do kwestii prowadzenia biznesu zarówno z głową, jak i z sercem. Oto 4 nasze wskazówki dla początkujących przedsiębiorców.

  1. Od samego początku miej finansowy backup

Biznes można założyć w dowolnym momencie swojego życia. Możesz być młodą osobą, w trakcie lub po studiach, możesz być dorosłym, który chce wreszcie pójść na swoje. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń. To, co może się okazać ważne, to pomysł, aby nie stawiać wszystkiego na jedną kartę.

Jeżeli możesz — rozwijaj biznes równolegle z pracą, w której zarabiasz pieniądze, nawet kosztem czasu. Albo uzbieraj wcześniej pewną kwotę pieniędzy, która pozwoli Ci spokojnie funkcjonować na przykład przez pół roku lub rok. Od samego początku oblicz sobie, ile dajesz sobie i swojej firmie czasu na to, aby pracować nad swoim biznesem, dokładając do niego i wychodząc na zero. Taka kalkulacja to nie jest pesymizm, a zapewnienie sobie spokoju — pozwoli Ci podejmować rozsądne, oparte na faktach, a nie emocjach decyzje.

Tak, potrwa to dłużej, tak, będziesz zmęczony, ale mając finansowy backup, będziesz miał gdzie mieszkać i co jeść. A to dość ważne.

Podziwiamy zapał i pasję ludzi, którzy rzucają wszystko i rozpoczynają swoją przygodę z biznesem, jednak działanie z poziomu rosnącego strachu przed początkowym brakiem zarobków, raczej się zbyt dobrze nie skończy.

Działaj mądrze.

2. Dokonaj analizy rynku, potencjalnych klientów i mentalności

Jeśli na przykład obserwujesz za granicą jakiś serwis, którego w Polsce jeszcze nie ma i stwierdzasz – „zrobię taki sam!” – sprawdź to. Sprawdź, czy Polacy będą tak samo reagować na jakąś usługę, czy produkt, jak np. Amerykanie. Porównaj Stany Zjednoczone z Polską — pod względem liczby potencjalnych odbiorców, sposobu myślenia, zarobków itp. Zbadaj rynek i zapotrzebowanie na usługę lub produkt, które oferujesz w SWOIM KRAJU.

Możesz również dojść do wniosku, że otwierasz małą knajpkę na jakiejś ulicy lub osiedlu i ludzie, wracając z pracy, będą kupowali w niej jedzenie na wynos. Rozeznaj się w okolicy — czy lokalizacja jest na pewno korzystna. W jakich godzinach ludzie na tym osiedlu wracają do domu. Czy nie opłaca Ci się bardziej otworzyć opcji „dostawa do domu”, współpracując np. z Pyszne.pl czy innym portalem, lubianym przez smakoszy.

Sprawdź, zbadaj, poznaj sposób myślenia i działania, a nie odgaduj go. Wówczas swoje decyzje biznesowe i finansowe będziesz mógł opierać na faktach i rzeczywistej sytuacji, a nie Twoich przypuszczeniach lub przeczuciu.

3. Ucz się od osób, które doszły tam, gdzie Ty chcesz dojść

Ta wskazówka może się wydawać banalna, ale tak mało osób realnie ją stosuje. Mentor — prawdziwy człowiek (lub ten w książce, kursie stacjonarnym, kursie online), popracuje z Tobą nad Twoimi celami, nastawieniem i będzie Cię rozliczał z umówionych wspólnie zadań. Będzie Twoim wsparciem w trudnych chwilach.

Warto jest mieć kogoś takiego w życiu. Pamiętaj, żeby był to ktoś, kto realnie przepracował godziny, które są przed Tobą, a nie szwagier, który z otwieranym przez Ciebie biznesem nie miał nic nigdy do czynienia, ale zna się na wszystkim 😉 Nie poszedłbyś z chorym zębem do elektryka, prawda?

4. Myśl, o tym, jaką dasz wartość

Wielu początkujących przedsiębiorców przede wszystkim skupia się na pieniądzach. Owszem, one są bardzo ważne. O wiele ważniejsze od nich, jednak jest zastanowienie się, jaką wnosisz w rynek wartość, jak chcesz rozwiązywać PROBLEMY KLIENTÓW i czym będziesz się wyróżniał wśród konkurencji. O ile nie jesteś autorem jakiegoś innowacyjnego, super nowoczesnego rozwiązania, prawdopodobnie będziesz robił coś, co już inne firmy robią lub oferować produkty już dostępne.

Zastanów się, jaką dajesz wartość, a następnie komunikuj z jej poziomu, a wszystko będzie w porządku. Opowiadaj historie, a ludzie będą Cię słuchali, kojarzyli, pamiętali i do Ciebie przychodzili po usługi lub produkty.

Prowadzenie firmy w Polsce to bardzo odważny ruch. Daje wolność i swobodę, niosąc ze sobą jednocześnie dużo pracy, odpowiedzialności i niewiadomej. Mamy nadzieję, że te trzy wskazówki pomogą osobom, które dopiero zaczynają, lub chcą założyć własną firmę. Polecamy się w kwestii księgowości, rachunkowości i innych spraw, które warto oddelegować 🙂

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.