Księgowość, prawo, doradztwo, networking

10 wskazówek, jak napisać dobry biznesplan

10 wskazówek, jak napisać dobry biznesplan

Zastanawiasz się nad założeniem działalności gospodarczej, ale nie wiesz od czego zacząć?

Świetnie trafiłeś- w tym artykule dowiesz się od czego rozpocząć planowanie własnego biznesu. Prowadzenie firmy to ogrom satysfakcji. To Ty będziesz głównym autorem swojego sukcesu i staniesz przed wieloma wyzwaniami.

Aby odnieść sukces w biznesie, trzeba wiedzieć, dokąd się zmierza i obrać właściwą drogę do swoich założonych celów.
BIZNESPLAN

Biznesplan to dokument, który zawiera wszystkie informacje o Twojej działalności. To jeden z pierwszych kroków, który ułatwi Tobie planowanie biznesu, pozwoli określić ewentualne przeciwności i szanse.

Dlaczego posiadanie biznesplanu jest tak ważne? Przede wszystkim odzwierciedla on powagę Twoich zamiarów i zmusza Cię do przemyślenia każdego szczegółu działalności.

Przy tworzeniu planu istotna jest staranność, dokładność oraz ogólne zorientowanie w branży, w której będziesz działać.

Na rynku istnieją różne wzory biznesplanów, lecz wszystkie opierają się na podstawowych elementach, czyli:

  • Opisie firmy – kim jesteś i jaką wartość dajesz.
  • Rozwoju, misji i/lub wizji określającej to, co chcesz osiągnąć.
  • Analizie firmy i rynku.
  • Opisie Twojej oferty.
  • Planie marketingowym i sprzedażowym.
  • Funkcjonowaniu firmy i utrzymywaniu klientów.
  • Kadrze zarządzającej.
  • Planie finansowym.
  • Ryzyku i zarządzaniu nim.
  • Podsumowaniu.

Ponadto tworząc biznesplan należy dopasować jego formę do danej instytucji, u której będzie rozpatrzony, uwzględnić cele krótko i długoterminowe, znaleźć alternatywę do obecnych rozwiązań, skupić się na konkretyzacji celów, przeanalizować swój wkład własny, zawrzeć wstępne deklaracje o współpracy z potencjalnymi partnerami biznesowymi, przeanalizować wskaźniki i spojrzeć całościowo na plan finansowy. Należy opracować analizę rentowności oraz znaleźć swój segment klientów.

1. Dopasowana struktura biznesplanu do odbiorcy

Cel Twojego biznesplanu jest najważniejszym czynnikiem. Jeżeli piszesz go, aby uzyskać kredyt bankowy, koniecznie zwróć szczególną uwagę na opracowanie planu finansowego. Podczas prezentacji dla inwestora najlepiej jest opisać zalety produktu: jego unikalność i innowacyjność.

2. Cele krótkoterminowe i długoterminowe

Tworząc biznesplan łatwiejszym etapem dla przedsiębiorcy jest określenie celów w perspektywie krótkoterminowej. Oba typy celów są istotne, jednak długoterminowa perspektywa uwzględnia drogę naszej firmy za kilka lat.

3. Miej na uwadze alternatywne rozwiązania

A co, jeśli nasz biznesplan nie przyniesie nam korzyści? To pytanie dręczy wielu przedsiębiorców rozpoczynających działalność. Z tego powodu pozytywną praktyką jest uwzględnienie w biznesplanie kilku scenariuszy rozwoju firmy. W ten sposób przedsiębiorca może przekonać instytucję finansującą, że przygotował się na ewentualne przeszkody i będzie w stanie odpowiednio na nie zareagować.

4. Zrezygnuj z ubarwiania biznesplanu

Rozumiem, jakie to uczucie, gdy ciężko nad czymś pracujesz i wierzysz w to. Wiemy jednak, że prognozy nie zawsze są dokładne, a zbyt bujne i nie podparte argumentacją oświadczenia mogą zaszkodzić naszej wiarygodności. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to pozostać uczciwym, przejrzystym i skoncentrowanym na dostarczaniu wartości. Istotna jest również Twoja pewność siebie i wiara w swój plan. Nie bój się pokazać słabych stron swojej firmy. Najważniejsze jest opisanie, w jaki sposób można je przezwyciężyć.

5. Wkład własny

Ważne jest, aby pokazać przyszłym inwestorom, że poważnie i rozsądnie podchodzisz do swoich marzeń.

I nie zapominajcie, że wkładem własnym mogą być nie tylko pieniądze, ale także różnego rodzaju zasoby materialne. Twój wkład własny to także Twoja wiedza czy zasoby intelektualne oraz zdolności organizacyjne.

6. Deklaracje współpracy

Składając wniosek o finansowanie, najlepiej jest dołączyć wstępne deklaracje współpracy. W ten sposób można przekonać instytucję finansującą, że już w momencie rozpoczęcia działalności podejmiemy współpracę z określonymi klientami i dostawcami. Będzie to dowodem na to, że uda się przetrwać pierwsze miesiące działalności.

7, Analiza poparta danymi liczbowymi

Przekonując bank, inwestorów lub partnerów o wykonalności biznesplanu, należy oprzeć analizę na liczbach. Wyniki badań rynkowych są konkretnym dowodem potencjalnego popytu na produkt i mogą być wykorzystane do przekonania udziałowców o możliwych dochodach.

8. Produkt uniwersalny

Nie zapominaj o segmentacji. Czasami przedsiębiorcy ulegają pokusie wejścia na rynek z produktem uniwersalnym, który zainteresuje szeroką grupę odbiorców. Takie rozwiązania sprawdzają się stosunkowo rzadko. Bezpieczniej jest skupić się na danej grupie docelowej.

Stwórz swojego „idealnego klienta”. Poszukaj jego potrzeb, poznaj jego problemy, a następnie zaspokój jego oczekiwania. Pracuj nad tym, aby Twój produkt był dla Twoich klientów wyjątkowy. Kluczem jest stworzenie tego, czego chce klient, a nie tego, co Ty myślisz, że on chce.

9. Plan finansowy

Niezwykle istotne jest, aby Twój biznesplan posiadał solidną część finansową. Musisz mieć pewność co do swoich obliczeń. Pamiętaj, aby przed złożeniem planu omówić go z biurem rachunkowym lub spotkać się z doradcą biznesowym. Dzięki temu nabierzesz pewności, a Twoje założenia finansowe będą podparte opinią ekspertów.

10. Zadbaj o konkluzję

Często to właśnie pierwsze wrażenie decyduje i wpływa na dalszą część odbioru naszej osoby i wniosku. Zadbaj o to, aby w konkluzji pojawiły się Twoje najważniejsze atuty, podkreśl to, czym się wyróżniasz, jaka jest misja i wizja działalności. Pokaż się z jak najlepszej strony, przedstaw jako zalety zasoby, którymi dysponujesz.

Celem biznesplanu jest pokazanie jasnego obrazu firmy i jej potencjału rozwojowego w porównaniu z konkurencją, a także podkreślenie przewidywanego wzrostu przychodów oraz innych kluczowych wskaźników efektywności. Biznesplan jest dużym krokiem w uruchomieniu działalności. To element kluczowy nie tylko na etapie zakładania firmy, ale także przy tworzeniu strategii marketingowej. W dalszych etapach prowadząc działalność przekonasz się, że jest on także niezbędny w trakcie jej rozwoju.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.