Zwolnienie pracownika – jak się do tego przygotować?
Zwolnienie pracownika jest jednym z najtrudniejszych zadań, przed którym prędzej czy później będzie musiał stanąć każdy menadżer. Nie wszyscy pracodawcy są świadomi, jakie konsekwencje dla zwalnianego pracownika ma forma w jakiej się to wszystko rozegra.
Faktem jest, że warunki w jakich następuje rozstanie się z pracodawcą wpływają nie tylko na samopoczucie pracownika, ale również mogą przyczynić się do jego podejścia do szukania kolejnego zatrudnienia, a przez to i czasu znalezienia nowej pracy.
Moment zwolnienia pracownika nie jest łatwy dla żadnej ze stron w nim uczestniczących.
To jednak do pracodawcy należy dbałość o to, by proces ten przebiegał prawidłowo i w możliwie jak najmniej bolesny dla pracownika sposób, bez naruszenia u pracownika poczucia własnej wartości. Takie postępowanie zapewnia mu potem więcej sił do poszukiwania nowego miejsca pracy.
Nie bez znaczenie jest również fakt, że właściwe przeprowadzenie tego procesu skutkuje także lepszym postrzeganiem przez zwolnionego pracownika jego byłego pracodawcy i przeciwdziała późniejszemu krytycznemu wypowiadaniu się o firmie.
Zupełnie zrozumiałym jest fakt, że menedżerowie, na których spada zadanie wytypowania pracowników do zwolnienia oraz przekazanie tej wiadomości poddani są silnemu stresowi i mogą popełniać podstawowe błędy.
Podstawowym zachowaniem, jakie powinno obowiązywać w trakcie prowadzenia rozmowy komunikującej zwolnienie, jest poszanowanie przez zwalniającego godności osobistej zwalnianego pracownika. Do rozmowy z pracownikiem należy więc bardzo rzetelnie się przygotować i wcześniej podsumować treści, które przełożony chce przekazać. Należy pamiętać, że powinny być one pozbawione subiektywnych ocen i oparte na faktach, które winno się zakomunikować w możliwie jak najbardziej delikatny sposób. Bardzo ważne jest, aby pracodawca wykazał się empatią wobec odchodzącej osoby i udzielił jej obiektywnej informacji zwrotnej na temat jej oceny jako pracownika. Powody, dla których pracownik zostaje zwolniony, zawsze powinny być odpowiednio uzasadnione i udokumentowane.
Jeżeli szanujemy zwalnianego pracownika, widzimy jego profesjonalizm w pracy, wiemy, że jest dobrym fachowcem, należy powiedzieć mu o tym i zapewnić, że chętnie wystawimy mu list referencyjny. W referencjach należy podać jak najwięcej szczegółów związanych z wynikami pracy oraz postawami pracownika.
Sposób przeprowadzenia zwolnień ma również bardzo duży wpływ na postawy i opinie pracowników pozostających w firmie. Efektem tego zjawiska może być silny spadek motywacji i zaangażowania wśród pracowników pozostających w firmie, a co za tym idzie pogorszenie wyników sprzedaży, obniżenie wydajności pracy, jakości czy poziomu obsługi klienta.
Reasumując – zawsze warto kierować się zasadą „traktuj innych tak, jak chciałbyś, aby traktowano ciebie”.