Miej klientów z mediów społecznościowych
Social commerce czyli sprzedaż poprzez media społecznościowe to przede wszystkim ogromna szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą w ten sposób docierać do potencjalnych klientów. Nie trzeba wydawać pieniędzy na reklamę w radio, czy w telewizji, na którą zazwyczaj stać głównie koncerny. Można zainwestować w skuteczną promocję w mediach społecznościowych, w których z roku na rok ludzie na całym świecie spędzają coraz więcej czasu.
Chcemy widzieć co dzieje się u naszych znajomych, chcemy pomagać, chcemy też… KUPOWAĆ 🙂
W szerokim znaczeniu social commerce, to wszelkie działania związane ze ścieżką zakupową użytkowników, takie jak:
– budowa świadomości marki,
– relacje z potencjalnym klientem,
– storyselling związany z produktem,
– content marketing związany z lokowaniem produktu,
– tworzenie systemu rekomendacji,
– wykorzystywanie algorytmów do dopasowania spersonalizowanych ofert aż do momentu zakupu lub sprzedaży na Facebooku, Instagramie, Snapchat, TikToku, YouTubie lub w innych social mediach.
Kto kupuje w mediach społecznościowych?
Warto przeprowadzić analizę, dla kogo w szczególności warto stworzyć taki kanał sprzedaży, jakim jest social commerce. Zgodnie z danymi statystycznymi, są to przede wszystkim trzy pokolenia ludzi: pokolenie X, pokolenie Y i pokolenie Z. Badania dowodzą, że generacja X najchętniej robi zakupy na Facebooku, natomiast generacje Y i Z z reguły wybierają Instagram i Snapchat. Ponadto, osoby z pokolenia Y będą lojalnymi klientami danej marki w takim przypadku, gdy będzie ona angażować się w szeroko pojętą działalność w mediach społecznościowych, w tym w social commerce. Pokolenie Z natomiast dokonuje dwu- lub trzykrotnie więcej zakupów przez social media, niż przeciętny klient.
Wynika z tego wniosek, że ludzie młodzi, czyli przed około 35./40. rokiem życia, zdecydowanie częściej dokonują zakupów w mediach społecznościowych, niż ludzie starsi. Jeśli więc celujemy w grupę docelową danej marki, są to właśnie ludzie młodzi, to marka ta powinna jak najszybciej zapoznać się z rozwiązaniami sprzedaży w mediach społecznościowych.
W dzisiejszym czasach, gdy coraz więcej osób występuje zarówno w roli konsumenta, jak i sprzedawcy, koncepcja poszukiwania produktów i zapoznawania się z markami poprzez treści społecznościowe, nabiera ogromnego znaczenia. Bowiem platformy społecznościowe nie tylko pozwalają na dostęp do odpowiedniej grupy docelowej, ale także ułatwiają wzbogacenie zakupów o ciekawe treści. A to stwarza wiele możliwości zarówno dla konsumentów, jak i marek.
W ostatnich latach, na całym świecie, daje się zaobserwować rozkwit e-commerce w mediach społecznościowych.
Dotyczy to również Polski. W naszym kraju, na rozwoju e-commerce za sprawą mediów społecznościowych, korzystają przede wszystkim drobni lokalni przedsiębiorcy i startupy.
Co więc powinni robić polscy przedsiębiorcy, którzy działają w e-commerce?
a) rozpocząć sprzedaż w social mediach (jeśli jeszcze tego nie zrobili), skupiając swoją uwagę na znanych, sprawdzonych portalach typu Facebook,
b) być otwartym na sprzedaż również na mniej znanych, choć często bardzo skutecznych portalach typu TikTok oraz na tych, które dopiero zaczynają działalność,
c) być gotowym na testowanie różnych możliwości social commerce, gdyż dzięki temu możemy zdobyć więcej danych,
zastosować taką strategię marketingową, która nie pozwoli wyprzedzić się konkurencji.
d) nieustannie udowadniać klientom, że social commerce to zakupy: szybkie, proste, wygodne i bezpieczne.
Marki korzystające z rozwiązań oferowanych przez social commerce powinny posiadać tzw. strategię pomiaru. Dzięki temu można skutecznie śledzić, czy podjęte działania przynoszą pożądane efekty, czy należy je zmodernizować, i jeśli tak to w jakim zakresie. Przemyślana, a przede wszystkim skuteczna strategia pomiaru, pozwala markom na dostosowywanie się do konsumentów – ich potrzeb i oczekiwań. A przecież o to właśnie firmom chodzi!