Zalety umieszczania portfolio na stronie
Portfolio jest częścią strategii budowania silnej marki osobistej. Każdy realizujący się zawodowo w swojej branży, skorzysta na posiadaniu portfolio, gdyż jest to znakomita forma autopromocji. Dotyczy to głównie osób pracujących w kreatywnych dziedzinach.
Nazwa “portfolio” wywodzi się z języka włoskiego i składa się z połączenia dwóch słów: portare – nosić + foglio – kartka. Zgodnie z ogólnie przyjętą definicją pojęcie to tłumaczy jako zbiór z przykładowymi pracami artysty lub mówiąc bardziej ogólnie prezentację dokonań danej osoby bądź też firmy.
Portfolio może przybierać rozmaite formy. Bez względu jednak na formę, przygotowywane jest po to, aby w przystępnej formie móc zaprezentować swój dotychczasowy dorobek i umiejętności. Przyglądając się przykładowym pracom, potencjalni klienci mogą ocenić, czy warto nawiązać współpracę z danym twórcą. W portfolio swoje dokonania prezentują m.in. graficy, malarze, architekci, copywriterzy, fotografowie, twórcy stron WWW, itp.
Co właściwie powinno się znaleźć w takim portfolio? Zdjęcia? Dokumenty? Rysunki?
Wszystko zależy od tego, jaką wykonujemy profesję. Jednak niektóre aspekty, powinny być zawsze spełnione. Jakie? O tym poniżej:
-
- zdjęcia lub rysunki, do których warto dołączyć 2-3 zdania opisu; jeśli projekt jest jasny i przejrzysty nie będzie to konieczne, ale na pewno będzie pomocne przy tych mniej oczywistych;
- krótka notka na swój temat: kim jesteśmy? dlaczego zdecydowaliśmy się właśnie na taką karierę? jaka jest nasza pasja; tego rodzaju notka pozwoli na chociaż pobieżne poznanie autora, czyli nas, nie umieszczajmy zbyt długiego życiorysu, ponieważ nasz potencjalny pracodawca/ zleceniodawca może w ten sposób poczuć się znużony;
- jak najbardziej wskazane jest wykorzystanie posiadanych przez nas rekomendacji naszej działalności; dodatkowo potwierdzają one nasze doświadczenie, a ponadto podkreślimy w ten sposób, że osoby, z którymi współpracujemy, są zadowolone z efektów;
- nie zaszkodzi również umieszczenie dowodów naszego wykształcenia kierunkowego, a jeśli ukończyliśmy jakieś kursy, możemy się pochwalić certyfikatem; nie należy zapominać jednak o tym, że powinien on mieć związek z naszą działalnością; inaczej do naszego portfolio może zakraść się nieład.
W tradycyjnej formie portfolio to po prostu teczka lub segregator, w którym zawarte są najlepsze, najbardziej reprezentacyjne prace. Jednak współcześnie najczęściej tworzone jest jako dokument w formacie PDF lub też plik z prezentacją. Możliwe jest również założenie oddzielnej strony internetowej lub zamieszczenie prac na istniejącej witrynie, tworząc zakładkę „Portfolio”. Jest to znacznie wygodniejsze, niż dotychczasowe tradycyjne formy.
Jakie zalety ma takie portfolio w formie cyfrowej?
Portfolio w formie cyfrowej lub link do strony szybko i bezproblemowo można wysłać do pracodawcy lub potencjalnego klienta,
potencjalni klienci mogą bez przeszkód zapoznać się z pracami, dobrze zbudowane portfolio stanowi naszą wizytówką i może wyróżnić nas na tle konkurencji oraz okazać się kluczem do sukcesu; to właśnie wrażenia estetyczne mogą zdecydować o tym, czy przyszły pracodawca lub też potencjalny klient będzie chciał zaznajomić się z zawartymi w portfolio pracami.
Podsumowanie
Wiedząc, czym jest portfolio, jakie przynosi korzyści i jak je stworzyć mamy dużą szansę, aby wyeksponować swój profesjonalny wizerunek w sieci. Musimy pamiętać, aby zamieścić link do portfolio na swoich profilach społecznościowych.
Co bardzo ważne – portfolio online powinno stale być udoskonalane. Na bieżąco trzeba aktualizować swoje strony, dodawać nowe treści i projekty, wdrażać nowe funkcje i śledzić nowe trendy w projektowaniu. A to z kolei pozwoli wypozycjonować swoją przyszłość. Dzięki odpowiedniej optymalizacji, nasze portfolio będzie miało szansę znaleźć się wysoko w wyszukiwarkach internetowych.