Wizerunek firmy w internecie – czy zawsze potrzebny?
Świat internetu ma taką przewagę nad rzeczywistością, że stwarza możliwość połączenia w nim dowolnych komponentów w taki sposób, jak sobie tego życzymy.
Jest to niezwykłym zasobem dla świadomych przedsiębiorców, którzy wykorzystują internet do pozyskiwania klientów i informowania o swoich produktach i usługach.
Potrafią nakreślić w swojej wyobraźni wizję, znaleźć odpowiednie elementy i znaleźć sposób na to, jak je połączyć.
Wizerunek to całokształt wyobrażeń, odczuć, a także oczekiwań innych osób zainteresowanych naszymi działaniami dotyczącymi firmy, tj.
- usługami lub produktami, jakie oferuje;
- zatrudnionymi pracownikami i ekspertami;
- sposobem świadczenia usług i komunikacji z klientem;
- wartościami, jakim hołduje;
- kulturą organizacyjną.
Zanim zaczniemy kreować swój wizerunek, musimy zastanowić się, co możemy zrobić, aby nasza firma była rozpoznawalna na tle innych.
Wśród różnych teorii w zakresie idealnego zaplanowania i wdrożenia optymalnej identyfikacji wizualnej, można znaleźć kilka wspólnych cech, które – choć może trudno jest wprowadzić w życie, dość łatwo można naszkicować.
Elementy ważne przy kreacji marki w internecie, sprawdzające się w niemal wszystkich dziedzinach, czyli to, co najpierw przykuwa uwagę i po czym najłatwiej zidentyfikować daną markę, w sieci będą to wszelkie elementy wizualne, które kojarzą się z daną firmą: logo, grafika, styl komunikacji czyli po prostu identyfikacja wizualna marki.
Dalej, niezbędnym elementem do życia w sieci będzie obecność w mediach społecznościowych, na forach oraz dostępność, która pokazuje potencjalnym klientom, że firma ma się dobrze.
Niezwykle ważne jest też zapewnienie bezpieczeństwa zarówno tego, wynikającego z technologii, które przy dobrej konfiguracji automatycznie chroni stronę firmową, jak i pozwalającego strzec wszystkich danych trafiających do firmy.
Wizerunek ma bardzo silny wpływ na naszą reputację, to jest dobre imię, poważanie, jakim cieszy się dana firma.
Oprócz wizerunku na reputację wpływ mają także takie elementy jak jakościowe odróżnienie firmy od konkurentów czy realizowanie wyjątkowych oczekiwań otoczenia, które pozwolą na demonstrowanie wiarygodności marki, które zbudują zaufanie i szacunek do firmy.
Jednym słowem: niezawodność firmy wprost proporcjonalnie przekłada się na szacunek jakim jest ona darzona przez otoczenie.
Na wizerunek jaki ma dana firma, nie ma się bezpośredniego wpływu, ale można go kształtować pośrednio. Należy wdrożyć efektywne zarządzanie wizerunkiem, poprzez systematyczne realizowanie długoterminowych działań komunikujących tożsamość firmy, umożliwiających wyróżnienie jej spośród tłumu konkurentów, prezentowanie indywidualnego jej charakteru oraz precyzyjne określenie wartości i pozycji firmy na rynku.