Uszczelnienie podatku akcyzowego w zakresie pojazdów samochodowych
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, w której ujął nowe regulacje mające na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany dotyczą między innymi obrotu alkoholem etylowym skażonym, suszem tytoniowym, wyrobami energetycznymi, paliwami opałowymi i żeglugowymi oraz przerobionymi samochodami. W niniejszym wpisie zajmiemy się tematem nowych przepisów w zakresie zmian konstrukcyjnych pojazdu i ich wpływem na opodatkowanie akcyzą.
Co wprowadza nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym?
Jak wskazuje Minister Finansów, coraz częściej można było spotkać się z procederem, w którym to podatnicy sprowadzali samochody osobowe z Unii Europejskiej i rejestrowali je jako samochody ciężarowe lub specjalne, co powodowało brak obowiązku płacenia podatku akcyzowego. Następnie pojazdy te były przerabiane na samochody osobowe i w taki sposób wykorzystywane na terytorium kraju. Przyjęta nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym wprowadza dodatkowe opodatkowanie akcyzą dokonywania zmian konstrukcyjnych w pojazdach, które w ostateczności powodują, że przywieziony do Polski samochód z Unii Europejskiej, który wcześniej był zarejestrowany jako pojazd ciężarowy, czyli niepodlegający podatkowi akcyzowemu zamienia się w samochód osobowy.
Ustawodawca przewidział również nowe obowiązki w stosunku do osób wprowadzających do Polski z Unii Europejskiej samochody ciężarowe i samochody specjalne, które co do zasady nie podlegają podatkowi akcyzowemu. Przy dokonywaniu rejestracji takich pojazdów wymagany będzie dokument, dzięki któremu podatnik potwierdzi brak konieczności zapłacenia podatku akcyzowego od tego samochodu. Zdaniem Ministra Finansów zmiany te spowodują uszczelnienie systemu opodatkowania akcyzą samochodów.
Nieco inne regulacje w przypadku kamperów
Jak już wskazano wcześniej, wśród podatników bardzo popularny jest proceder wprowadzania zmian konstrukcyjnych w pojeździe, który pierwotnie był sprowadzony jako samochód ciężarowy, lub specjalny. Jak zaznaczyli przedstawiciele branży, przypadki te nasiliły się w okresie pandemii, gdy dużą popularność wśród kupujących zyskały kampery. Wówczas część sprzedawców kupowała samochody ciężarowe, nie odprowadzała od nich akcyzy, a następnie dokonywała w nich przeróbek, które sprawiały, że stawały się one kamperami. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w normalnej sytuacji kampery podlegają opodatkowaniu akcyzą.
Jak wskazał ustawodawca w art. 29 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, jeżeli dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, w tym na samochód osobowy będący samochodem kempingowym, nastąpiło przed dniem 1 lipca 2022 r., obowiązek podatkowy z tytułu dokonania tych zmian konstrukcyjnych powstaje z dniem 1 lipca 2022. Powyższe oznacza, że podatnicy, przerabiający samochody ciężarowe i specjalne na kampery będą mieli odroczony termin na zapłatę akcyzy do 1 lipca 2022 roku.
Jaka jest wysokość podatku akcyzowego?
W przypadku samochodów wyposażonych w silnik diesla lub benzynowy o pojemności do 2 litrów podatek akcyzowy wysokości 3,1 %. Samochody posiadające silniki o pojemności powyżej 2 litrów są obciążone akcyzą w wysokości 18,6 %.
Ustawa ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2021 roku.