Dlaczego warto opowiadać historie? Storytelling w biznesie
Storytelling to stosunkowo nowe pojęcie, które w dziedzinie marketingu pojawia się ostatnio dość często. Można więc uznać, że jest to po prostu kolejny marketingowy trend, który przeminie tak jak inne. Jednak opowiadanie historii ma zdecydowanie dużo szerszy wymiar. Nie jest to bowiem jedynie reklamowa sztuczka, lecz specyficzny sposób komunikacji, dzięki któremu można osiągnąć niezwykłe efekty.
Czytając opowiadania jako dzieci, poznajemy funkcjonowanie świata, uczymy się go interpretować i możemy przygotować się na to, co nas w nim spotka. Jako dorośli natomiast bardzo często odwołujemy się do naszych dziecinnych wspomnień, problemów, doświadczeń, relacji z innymi oraz przeżywanych emocji właśnie za pomocą opowiadanych historii.
Zarówno w życiu, jak i w reklamie, opowiadane historie mają ogromną moc i mogą wpłynąć na odbiorców na wiele różnych sposobów.
Opowiadanie historii buduje świadomość marki
To za ich pomocą nadajemy rangę rozmaitym wydarzeniom. Opowiadanie historii, jakie znamy z życia codziennego, obecne jest we wszystkich sferach naszej rzeczywistości. W miarę zwiększania się jej horyzontów, to również tworzenie opowieści zatacza coraz szersze kręgi.
Podczas historii aktywują się obie półkule mózgu
Jeśli opowieść jest dobrze poprowadzona , wówczas reakcja odbiorców na opowiadaną historię powinna być zawsze taka sama. Wynika to z naukowo udowodnionej reakcji naszego mózgu, który podczas ciekawej historii aktywuje swoje obie półkule. Z tego właśnie powodu storytelling tak chętnie znajduje zastosowanie w biznesie, w sprzedaży. Dobrze poprowadzona historia tworzona wokół marki, czy danego produktu, jest czynnikiem wyróżniającym firmę, zwiększa bowiem zainteresowanie odbiorców oraz pobudza ich ciekawość względem produktów.
Wciągasz klienta w historię? Budujesz jego zaangażowanie
Zdobycie uwagi słuchaczy – potencjalnych klientów, powoduje zwiększenie ich motywacji do działania, czyli pobudzenie ich chęci i potrzeby zakupu Twojego towaru czy skorzystanie z oferowanej przez Ciebie usługi. Wiarygodna historia przyczynia się do budowania silnej więzi pomiędzy firmą a klientem, opartej na zaufaniu i lojalności. Wreszcie, oryginalna historia produktu opierająca się na emocjach, odwołująca się do autorytetów czy ważnych dla odbiorcy wartości, jest dla słuchacza łatwa do zapamiętania i odbioru. Zapamiętując przekaz, utrwalona zostaje jednocześnie w świadomości klienta nazwa marki na rynku.
Ambitne opowieści z całą pewnością budują świadomość marki na rynku. Interesująco opowiedziane historie zmieniają oblicze tradycyjnej reklamy i także podejście do niej samych konsumentów. Jest to szczególnie ważne właśnie w dzisiejszych czasach, w dobie wszechobecnego zgiełku marketingowego. Odbiorcy o wiele lepiej przyswajają oryginalne opowieści o produkcie czy marce, niż nachalne i płytkie reklamy.